OnderwerpVliegtuigtype & -bouwer

Chinese Comac klaar voor eerste levering

Het heeft 12 jaar geduurd, maar nu is de Chinese vliegtuigbouwer Comac klaar om het eerste toestel aan een klant af te leveren.

Eindelijk
Het eerste toestel is de relatief kleine ARJ21-700. Het is een regionaal toestel waar 78-90 passagiers in kunnen. Te vergelijken met de Fokker 70/100. Ze lijken ook op elkaar. Het ARJ21 project is in 2002 beginnen met als doel door te breken in de door het westen gedomineerde vliegtuigbouw markt. Het toestel moest in 2007 afgeleverd worden, maar door vele technische problemen moest de eerste levering steeds uitgesteld worden.

ARJ21-700
Het toestel heeft een vliegbereik van 2.225-3.700 km. Inmiddels is er al 13.000km mee gevlogen in test- en certificatievluchten. Alle tests zijn inmiddels met goed gevolg afgerond. In eerste instantie richt de Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) zich op China en Zuidoost Azië, later moeten er zaken gedaan worden met de rest van de wereld. Comac zegt 252 orders te hebben.

Comac_ARJ21_2

C919
Ondertussen wordt de grotere C919 ontwikkeld. Dit toestel moet het op gaan nemen tegen de duopoly van de Boeing 737 en de Airbus A320. In een C919 kunnen 168 passagiers en het toestel heeft een bereik tot 5.100 km. Op 15 mai is de eerste romp afgeleverd en het vliegtuig wordt halverwege 2014 in elkaar gezet. De eerste vlucht is gepland eind 2015. De eerste aflevering staat voor 2018 op de kalender. Comac zegt er al 400 verkocht te hebben. Ryanair en British Airways zouden interesse hebben. Er is nog geen prijs bekend gemaakt.

Wide-body
Op de lange termijn wil Comac samen met Rusland een wide-body toestel gaan ontwikkelen. Deze week is daarvoor een memorandum of understanding getekend. Comac werkt aan een haalbaarheidsstudie met Rusland. Inmiddels werken er 8.300 mensen bij Comac, meer dan het dubbele (3.800) in 2008.

Comac_C-919_Model_in_2011

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button