De Maleisische overheid heeft de data van satelliet bekend gemaakt. Familieleden vragen al twee maanden om deze data, aangezien de hele zoekoperatie op deze cijfers gebaseerd is.
47 pagina’s
Het document bestaat uit 47 pagina’s met honderden regels aan data. Het is de communicatie tussen de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines en een sattelliet van het Engelse bedrijf Inmarsat. In de boeing zit een zogenaamd ACARS systeem, dit houdt een aantal belangrijke systemen in de gaten zoals de motoren. De data wordt om de zoveel tijd verstuurd naar de fabrikant. In het geval van de motoren naar Rolls-Royce. Het systeem is deels uit te zetten vanuit de cockpit. Dit is dan ook gebeurd, net als het radar signaal. Als het uitgezet is blijft het ACARS systeem zich wel aanmelden bij de satelliet, er wordt alleen geen data verzonden. Deze aanmeldingen worden handshakes genoemd en er zijn er nog 7 geweest.
Plaatsbepaling
Doordat het langer duurt als het vliegtuig verder van de satelliet verwijderd is én door het doplereffect heeft Inmarsat berekend waar het vliegtuig zich bevond. Het dopler-effect is bekend van een langsrijdende ambulance, je hoort een verschil in toonhoogte. Dankzij deze data weet men waar te zoeken. De hele operatie is op deze data gebaseerd. De overheid heeft enorm veel vertrouwen dat dit klopt, berichten over andere locaties worden direct afgedaan dat het niet overeenkomt.
Familie
De Maleisische overheid heeft ruim twee maanden gewacht met het openbaar maken van de gegevens, ondanks herhaalde vragen van familieleden. De familie’s wilden de gegeven laten controleren door onafhankelijke experts. Ze willen onder andere weten of het echt wel zo zeker is dat MH370 gecrasht is in de 60.000km2 die nu wordt aangenomen. Maleisië zei eerst de data niet te hebben, dat bleek niet te kloppen. Nu zegt de overheid zo transparant mogelijk te willen zijn. Eén van de familieleden zegt dat het een onschuldig verzoek is en heeft geen idee waarom het twee maanden moest duren:
“It’s a little curious to me why this had to become such a big deal”
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!