Vandaag en morgen is een ICAO-congres over mogelijkheden voor flight tracking en andere opties om problemen zoals die er nu zijn met het vinden van MH370 in de toekomst te voorkomen. Inmarsat heeft het eerdere aanbod (20-april) herhaald:
Tracking
Maatschappijen verzetten zich al lang tegen het bijhouden van de positie (en andere data) via de satelliet, vooral vanwege de kosten. Nu komt Inmarsat dus met een aanbod dit gratis te doen. Voorwaarde is wel dat er een wereldwijd tracking systeem komt waar Inmarsat deel van uitmaakt. Het bedrijf kan dan makkelijker plus-diensten gaan verkopen. Alle maatschappijen mogen gratis gebruik maken van de tracking, bijgehouden wordt dan waar het toestel vliegt met welke snelheid en wat de koers is.
Mogelijkheden
Dit gratis beschikbaar stellen kost Inmarsat $10 miljoen tot $15 miljoen per jaar. Technisch is het mogelijk de data die nu in de blackbox wordt opgeslagen per satelliet naar een server te sturen. De blackbox hoeft niet meer gevonden te worden, data uitlezen wordt een kwestie van een druk op de knop. In de scheepvaart gebeurt dit al langer. En ook hier biedt Inmarsat de tracking gratis aan via het Global Maritime Distress and Signal System.
Verzet
Sinds het verdwijnen van de Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines wordt de roep om zo’n systeem steeds groter. Na de crash van Air France vlucht 447 hebben luchtvaartautoriteiten opgeroepen zo’n systeem in te stellen, maar tot vandaag is het nog niet gebeurd. De IATA heeft wel een taakgroep opgericht om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Volgens Inmarsat heeft 90% van de vliegtuigen die over zee vliegen al een satellietsysteem aan boord. Het is een kwestie van de service aanzetten. Air France en Lufthansa betalen om de positie van hun vliegtuigen per satelliet bij te houden.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!