Wrap up
Bluefin vindt niks
De zoektocht met de onbemande onderzeeƫr is enkele dagen geleden afgerond. Er is rond de 4 locaties waar pings zijn opgepikt door het Australische schip Ocean Shield gezocht. Er is niks gevonden en de US Navy wil de onderzeeƫr terug. Er is niet gezocht rond de plek waar een Chinees schip een ping heeft opgepikt. De zoektocht gaat nu de volgende fase in: een systematisch scan van het gebied. Eerst wordt de zeebodem in kaart gebracht, dat gebeurt nu. Daarna wordt met geavanceerde apparatuur gescand naar wrakstukken.
Zoektocht
Vandaag is iets meer bekend geworden over de volgende fase van de zoektocht. De eisen waaraan het commerciƫle bedrijf moet voldoen zijn bekend. De periode waarin de zoektocht moet worden afgerond is maximaal 300 dagen.. Het zoekgebied is ongeveer 60.000 km2, maar de exacte afmetingen en locatie is nog niet bekend. Binnen 26 dagen moeten er een plannen ingediend zijn, daaruit wordt een bedrijf gekozen. Eenmaal begonnen moet het bedrijf elke 25 dagen minimaal 5.000 km2 in kaart hebben gebracht. De gebruikte apparatuur moet tot 6.000 meter diepte kunnen opereren. Een andere eis is dat mensen van de ATSB met schepen mee mogen varen.
Scannen
Het Chinese schip Zhu Kezhen dat momenteel de zeebodem in kaart aan het brengen is heeft problemen. De multibeam echo moet gerepareerd worden. Het schip wordt vandaag in de haven verwacht. Daarna gaat het scannen verder. Later deze maand zal een tweede schip hiermee gaan helpen.
Gezien?
Vandaag was er ook het verhaal van een Britse zeilster die beweert MH370 gezien te hebben op de dag van verdwijnen. Het vliegtuig had volgens haar rare oranje verlichting. Nu denkt ze dat het in brand stond. Vanwege een lange zeiltocht en ruzie met haar echtgenoot heeft ze het verhaal niet eerder naar buiten gebracht. Tegelijk zag ze nog twee vliegtuigen die een normaal (en hoger) vluchtpad hadden. Ze ging er vanuit dat deze wel melding van het rare voorval zouden doen. Ze zegt het vliegtuig vlakbij Thailand te hebben gezien.
“I could see the outline of the plane, it looked longer than planes usually do. There was what appeared to be black smoke streaming from behind it.”
Geluid mogelijk opgenomen
Onderzoekers van Curtin University (Australiƫ) hebben mogelijk een onderwatergeluid opgenomen van de crash van MH370.
Onderzoek
Het Centre for Marine Science and Technology van Curtin University heeft een akoestisch observatie centrum. Dat neemt geluiden op diep onder water in de oceaan.
Nadat bekend werd dat de verdwenen Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines in het zuidelijke deel van de Indische Oceaan neergestort moest zijn hebben de onderzoekers de opgenomen geluiden geanalyseerd. Dr. Alec Duncan is senior research fellow en zegt:
āData from one of the IMOS recorders showed a clear acoustic signal at a time that was reasonably consistent with other information relating to the disappearance of MH370.
The crash of a large aircraft in the ocean would be a high energy event and expected to generate intense underwater sounds.ā
De geluiden zouden ook een natuurlijke oorsprong kunnen hebben, zoals een kleine aardbeving, maar het moment van de opname is opmerkelijk. Na de vondst zijn de gegeven vergeleken met een vergelijkbaar station van CTBTO. CTBTO is onderdeel van de VN en controleert ook door middel van geluiden of er geen nucleaire tests worden gedaan. Door de resultaten te vergelijken is een plaatsbepaling gedaan.
Als de onderoekers gelijk hebben zou MH370 gecrasht zijn ergens in het midden van de Indische Oceaan, vlakbij India. Dat is zo’n 5.000km van het huidige zoekgebied. Het gebied waar het geluid vandaan komt is 4.000km lang en 200km breed.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.