Er zijn drie elementen bekend geworden voor de volgende fase van de zoektocht naar MH370.
Zoekgebied
Het internationale team waar onder meer Inmarsat deel van uitmaakt heeft afgelopen weken de data van de satellieten nogmaals bekeken. Nu is het gebied bepaald waar de vermiste Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines gecrasht moet zijn. Dit wordt ook het zoekgebied. HEt is de zogenaamde zevende arc. Eerder waren verschillende ‘arc-en’ bekend gemaakt. Er zal tot 38 km ten westen van de arc en 55km ten oosten gezocht worden. Dit zal gebeuren over een lengte van 350km. Dat komt neer op 60.000 vierkante kilometer. De tweede fase zal in augustus beginnen en maximaal 300 dagen duren.
Petronas
De Maleisische overheid is al sinds bekend werd dat MH370 bij Australië in de oceaan ligt in overleg met staatsoliebedrijf Petronas. Nu is bekend gemaakt dat Petronas mee zal gaan betalen aan Deep Towed Side Scan Sonar inclusief het schip die dit moet gaan trekken en de bemanning. Australië heeft vorige week een tender uitgeschreven om een bedrijf hiervoor te selecteren. Als alles volgens plan gaat dan kom er ook een oceanografisch onderzoeksschip die zal helpen de zeebodem in kaart te brengen. Het Chinese schip Shu Kezhen brengt nu de zeebodem in kaart. Later deze maand moet daar een tweede schip bijkomen heeft Australië verklaard. Shu Kezhen heeft tot nu toe 4.088 km2 gescand en ligt momenteel voor reparatie in de haven. Het gaat zo snel mogelijk verder.
Apparatuur
De Maleisische minister van Defensie en transport heeft een verzoek bij de VS ingediend. Voor de zoektocht wil men de Bluefin-21 blijven huren. Ook wordt gevraagd of de Orion Deep Towed Side Scan Sonar gehuurd kan worden en de Curv-21 ROV.
De Orion is een apparaat met sonar aan beide kanten. Het wordt aan een lange kabel achter een schip aan gesleept. In totaal kan Orion tot 3km breed scannen. Maximale diepte is ruim 6km. De Curv-21 is een onderwaterrobot, waarmee bijvoorbeeld de zwarte doos kan worden geborgen.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.