Inmarsat meldt dat op de plek waar de grootste kans is dat de verdwenen Malaysia 777-200ER jet is gecrasht nog niet gezocht is.
Berekening
Wat betreft de zoeklocatie draait alles om de gegevens van satellietbedrijf Inmarsat. De verdwenen Boeing heeft nog 7x contact gemaakt met de satelliet, nadat de radar-transponders uitgezet waren. Door berekeningen te doen denkt men met een zekere foutmarge te weten waar het toestel gevlogen heeft. Als uitgegaan wordt dat de autopilot en autothrottle ingesteld stonden (en het toestel dus met vaste richting en snelheid vloog) komt één specifiek vluchtpad exact overeen met alle data.
Zoektocht
Deze hotspot was al eerder bekend. Het Australische schip Ocean Shield was onderweg naar de plek. Aan boord was toen de Towed Pinger Locator, een apparaat om de signalen van de blackboxen op te pikken. Onderweg naar de plek stuitte het schip echter op vier pings. Na die vondst is het zoeken op die locatie gefocust. Nu blijkt uit onderzoek met de onbemande onderzeeër dat het toestel daar niet ligt. Dit alles blijkt uit het BBC programma Horizon, de makers kregen uitgebreide toegang tot de Inmarsat data.
“We can identify a path that matches exactly with all those frequency measurements and with the timing measurements and lands on the final arc at a particular location, which then gives us a sort of a hotspot area on the final arc where we believe the most likely area is,” zegt een Inmarsat woordvoerder
Vervolg
Momenteel wordt de oceaanbodem in kaart gebracht, dit is nodig om te weten welke apparatuur er vervolgens moet worden ingezet. Als dat gebeurd is zal het zoeken naar het toestel verder gaan. De Inmarsat hotspot zal “key focus” blijven. De plek is meer naar het zuidwesten dan waar de vier pings gevonden zijn. De plek waar gezocht is was zeker geen onrealistische plek.
Opmerkelijk
De exacte locatie van de hotspot is nog niet bekend gemaakt. Op 5 april, aan het begin van de zoektocht in de zuidelijke Indische Oceaan, meldde een Chinees schip dat er een ping opgepikt was. Vlak daarna waren er berichten van de Ocean Shield. Nieuws over de ‘Chinese’ ping is er daarna niet meer geweest. Opmerkelijk genoeg was die plek ook ten zuidwesten van de zoekplek.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.