Vandaag gaan twee schepen weer verder met het scannen van 60.000 km2 oceaanbodem.
Fugro Equator
Australiƫ heeft het Nederlandse Fugro ingehuurd om een schip te sturen dat de oceaanbodem kan scannen. De Fugro Equator is aangekomen in het zoekgebied en is begonnen met. Aan boord van het schip bevindt zich een multi-beam sonar waarmee onder andere de diepte van de bodem en het type materiaal in kaart kan worden gebracht. Deze fase van de zoekactie is niet bedoeld om het vliegtuig te vinden. Het is een voorbereiding, eerst moet bekend zijn hoe diep de oceaan is, zodat men weet welke apparatuur in de volgende fase ingezet moet worden. Dan pas wordt er gekeken of MH370 gevonden kan worden.
Zhu Kezhen
Het andere schip is het Chinese Zhu Kezhen. Dit schip was al een tijdje bezig met deze bathymetric survey. Er is 4.088 km2 in kaart gebracht. Eind mei waren er echter porblemen met de multi-beam echo-sounder (sonar). Het schip moest terugkeren naar de haven van Fremantle, Australiƫ voor reparaties. Het schip is weer onderweg terug naar het zoekgebied en zal zeer binnenkort verder gaan.
Search
De verwachting is dat deze fase 3 maanden gaat duren. Beide schepen worden aangestuurd door de ATSB, de Australische Onderzoeksraad. Regelmatig wordt data gestuurd naar ATSB en Geoscience Australiƫ. Langzaam zal de kaart van het gebied worden opgebouwd. Het exacte zoekgebied zal eind juni bekend worden gemaakt. Meerdere specialisten zijn dit nu aan het bepalen. Naast een team van Inmarsat is er ook een team van Boeing, Australiƫ en Maleisiƫ. Voorlopige resultaten geven aan dat het gebied zal verschuiven, maar wel op de 7e arc zal liggen.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.