De piloten van Asiana Airlines hebben teveel vertrouwd op de automatische systemen in de cockpit. Die systemen begrepen ze niet voldoende, zo zegt de Amerikaanse NTSB.
Crash
Vlucht 214 raakte op 6 juli 2013 een zeedijk vlakbij San Fransisco Airport doordat het toestel 64 km/u onder de juiste snelheid vloog. Hierbij kwamen dire tienermeisjes om het leven. Het waren de eerste doden in de commerciële luchtvaart in de VS sinds 2009.
Piloten
Volgens de NTSB (Amerikaanse Onderzoeksraad) ging het niet goed met de approach. Ze hebben niet gemerkt dat de snelheid te langzaam werd. Ook de lampen naast de landingsbaan die aangeven dat een vliegtuig te laag zit, hebben de piloten niet gezien. De procedure voor een te lage approach is een go-around. De landing wordt afgeblazen en de motoren krijgen het vermogen om weer te stijgen.
Auto-throttle
Captain Lee Kang Kuk, een zeer ervaren 777 piloot, heeft niet doorgehad dat hij de automatische snelheidsbeveiliging uit had gezet. Vlak na de crash heeft Lee verklaard dat hij aannam dat de autothrottle uit z’n instelling moet zijn gekomen.
Boeing benadrukt dat alle systemen van het toestel werkten en dat het een fout van de piloten was.
787
FAA documenten laten zien dat een soortgelijk incident ook bij de 787 Dreamliner is voorgekomen. Een FAA testpiloot dat in sommige gevallen bij de dreamliner ook de snelheidsbeveiliging uit kon gaan. Boeing moest in de handleiding hier melding van maken. Aanpassingen voor de 777 waren niet nodig.