KLM vindt de uitbreiding van Lelystad Airport om de groei van Schiphol op te vangen nog niet nodig.
Te vroeg
KLM topman Eurlings zegt tegen De Telegraaf dat het nog jaren niet nodig zal zijn om vakantievluchten te verplaatsen naar Lelystad. De groeicijfers van Schiphol zijn naar beneden bijgesteld en vliegtuigen worden steeds stiller. HEt is volgens Eurlings voorlopig dus nog niet nodig.
De goedkope tarieven die worden voorgesteld zijn volgens Eurlings nadelig. Lelystad Airport zal jaren verlies draaien en Schiphol draait daarvoor op. Daardoor wordt Schiphol duurder. Geen enkele maatschappij is positief over een verhuizing naar Lelystad.
Investering
De totale investering komt uit op € 200 miljoen, geld dat terugverdiend moet worden. Schiphol gaat 90 miljoen investeren in de luchthaven. Er moet een langere baan komen en een taxibaan. Tevens wordt geïnvesteerd in een terminal, parkeerterreinen en onderhoudsgebouwen. Het vliegveld moet bijna geheel verbouwd worden. De baan wordt 2.400 meter, dus grotere vliegtuigen kunnen er niet opstijgen. In 2018 moet het vernieuwde Lelystad opengaan en dan 5 jaar doorgroeien, daarna zijn nieuwe investeringen nodig.