Onderzoekers concluderen dat de verdwenen Boeieng 777-200ER van Malaysia Airlines de gehele vlucht bestuurd werd ook na het verlies van contact. Het toestel kan niet al te veel beschadigd geweest zijn voordat het neerstortte in de Indische Oceaan omdat de brandstof op was.
Onderzoeksrapport
Senior Officials
Volgens de New York Times staat dit in een rapport dat de afgelopen tijd gemaakt is. Het belangrijkste bewijs voor deze conclusie komt van een her-evaluatie van de militaire radar data en het nogmaals bekijken van de handshakes met de Inmarsat satelliet. Het wachten is al een tijd op het rapport waar een internationaal team van mensen van Australië, Maleisië, Inmarsat en Boeing aan werken.
Radar
De radar heeft het toestel een scherpe bocht terug naar Maleisië zien maken, over het schiereiland zien vliegen om vervolgens westelijk over de straat van Malakka te vliegen. Daarna is het niet meer op de radar gezien. Er waren berichten dat de hoogte eerst 45.000 feet werd (een 777 is gecertificeerd tot 43.100) en vervolgens laag over de bergen van Maleisië heeft gevlogen om weer terug te klimmen naar 23.000. Na uitgebreid internationaal onderzoek blijkt de radar niet gekalibreerd te zijn om hoogte te bepalen. Hoogtebepaling is heel moeilijk voor radar systemen, zegt het Australische hoofd van het onderzoeksteam. De locatie kan volgens de ATSB wel goed worden bepaald.
Crashsite
Verder wordt nog niet op het rapport ingegaan voordat het officiëel naar buiten is gebracht. Omdat er nu vanuit gegaan wordt dat het vliegtuig bestuurd werd, wordt ook uitgegaan van een nieuwe locatie van de crashsite. Als het toestel op één hoogte heeft gevlogen komt het verder dan wanneer het een grillig vluchtpad heeft gehad. Het nieuwe zoekgebied zal daarom zuidelijker liggen, maar wel op de 7e arc van de Inmarsat berekening.
Bekend maken
Veel media zeggen dat morgen het nieuwe zoekgebied bekend zal worden gemaakt. De ATSB zegt echter dat het wachten op Maleisië is. Waarschijnlijk wordt morgen duidelijk wanneer het bekend wordt gemaakt.
Captain
Het internet staat sinds zondag bol van beschuldigingen aan het adres van captain Zaharie Shah. De Engelse krant Sunday Times meldde dat de gezagsvoerder de hoofdverdachte is van de Maleisische politie. De bron van de Sunda Times is anoniem en onbekend. De redenen dat hij wel de hoofdverdachte moet zijn volgens de Sunday Times is omdat hij na de vlucht geen afspraken had staan in zijn agenda en dat hij op zijn flightsimulator een landing op een airsrtip heeft gemaakt in de Indisch Oceaan. Verdere bronnen zijn er niet. De Maleisische authoriteiten hebben het bericht ontkend.
Interview
Voor het eerst heeft de commerciële directeur van Malaysia Airlines, Hugh Dunleavy, uit de doeken gedaan wat er bij Malaysia allemaal gebeurd is de eerste dagen. Hij vertelt wat Malaysia heeft gedaan om MH370 te vinden, hoe hij 72 uur in touw is geweest, hoe visa voor China moeilijk te regelen waren en hij spreekt zijn verbazing uit over sommige acties van de Maleisische overheid.
“I’m thinking, really? You couldn’t have told us that directly? Malaysia’s air traffic control and military radar are in the same freakin’ building. The military saw an aircraft turn and did nothing.”
Ook zegt hij dat het tientallen jaren kan duren voordat de Boeing 777-200Er gevonden wordt. Het hele (en boeiende) interview vind je hier.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.