Er zijn twee opmerkelijke gegevens uit het 55 pagina’s tellende rapport. Die wijzen op een mogelijk scenario.
Handshakes
De verdwenen Boeing 777-200ER heeft, zoals inmiddels door en door bekend, nog 7x contact met de Inmarsat Satelliet gemaakt. Het laatste contact om 00:19 werd geïnitieerd door het toestel. Dit is normaal als de stroom wordt ingeschakeld. Er wordt vanuit gegaan dat de brandstof op was en de systemen haperden. Even viel de stroom uit, de backup ging nog even aan. Het was te kort om nog te antwoorden op de satelliet. De handshakes daarvoor werden geïnitieerd door het grondstation. Die checkt elk uur of er nog verbinding is. Niks bijzonders.
Wat eerder onderbelicht is gebleven is de eerste handshake (nadat MH370 van de civiele radar verdween). Nu blijkt dat deze ook door het vliegtuig aangevraagd is, net als de laatste. Dit is ongewoon tijdens een normale vlucht. Onbekend is de reden, wegvallen van de stroom lijkt logisch, bijvoorbeeld door het uitvallen van een motor. Echter het backupsysteem van de andere motor zou het snel overnemen. Normaal zo snel dat de onderbreking te kort is dat het communicatiesysteem opnieuw opstart. Bij het uitvallen van beide motoren neemt de APU het over. Dit duurt ongeveer 1 minuut. Dit is hoogstwaarschijnlijk met de laatste handshake gebeurd. Bij een handmatige onderbreking of omschakeling van de stroom wordt het systeem wel gereboot. Australië denkt dat dit het geval is geweest.
Andere mogelijkheden zijn: software problemen (later werkte het wel weer…), critical systems die de input voor de satellite data unit (SDU) zorgen of een verlies van de satelliet-link door een beperkte hoogte. Om 18:25 is dus iets bijzonders gebeurd tijdens de vlucht. De handshake vons plaats 3 minuten nadat het toestel voor het laatste op de militaire radar is gezien en vlak voordat de draai naar het zuiden moet zijn gemaakt.
Autopilot
Volgens Australië is het “highly, highly likely” dat MH370 op de autopilot stond de laatste uren dat het gevlogen heeft. Ze denken dit omdat het vluchtpad is rechtdoor zonder afwijkingen. Er wordt vanuit gegaan dat de druk is weggevallen of een gebrek aan zuurstof. In combinatie met de ongewone handshake om 18:25 en deze zeer voor de hand liggende verklaring lijkt het erop dat er om 18:25 iets misgegaan is en het toestel daarna op de autopilot is doorgevlogen als “ghost flight”. Dit is eerder gebeurd in 2005 met een vlucht van Helios Air die tegen een berg gebotst is bij Athene. Deze 737-300 heeft 2 uur op de autopilot gevlogen.
Het is maar een theorie, pas als het toestel gevonden wordt, zal er wellicht meer bekend worden.
Crashsite
Australië is ervan overtuigd dat MH370 om 00:19 definitief zonder brandstof zat. De tijd komt overeen met de brandstof gegevens. Deze gegevens zijn door het vliegtuig via de satelliet doorgegeven vlak voordat het van de radar verdween. Tevens is uit de satelliet gegevens af te lezen dat 90sec na de onverwachte handshake van 18:25 er ook contact is gemaakt met de satelliet door het in-flight entertainment system. Dit is na handshake 7 om 00:19 niet gebeurd. Australië concludeert dat er definitief geen stroom meer was.
We hebben een uitgebreide uitleg over het brandstofsysteem in een Boeing 777.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.