Het nieuwe gebied waar de verdwenen Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines waarschijnlijk is gecrasht, is vandaag bekend gemaakt.
Satellietberekeningen
Afgelopen maanden heeft een team van experts van onder andere Boeing, Inmarsat, Australië en Maleisië gewerkt aan het doorrekenen van onder andere de Inmarsat-data. Nu dit grondig gebeurd is, is er een nieuw gebied bekend gemaakt waar gezocht gaat worden. De vice-premier van Australië heeft in een personcferentie gezegd dat de berekeningen extreem ingewikkeld waren, omdat de gegeven hier nooit voor bedoeld waren. Door de nieuwe berekeningen is het zoekgebied naar het zuiden verplaats, maar ligt wel op dezelfde lijn, de zevende arc.
De onderzoekers gaan er vanuit dat de 777 op de autopilot stond.
“Given these observations, the final stages of the unresponsive crew/hypoxia event type appeared to best fit the available evidence for the final period of MH370’s flight when it was heading in a generally southerly direction.”
60.000km2
Het gebied is enorm, anderhalf keer Nederland. Momenteel wordt door twee schepen de bodem in kaart gebracht. Dit zal drie maanden duren. Het is nodig om te weten welke apparatuur moet worden ingezet om te zoeken. Als er bijvoorbeeld een onderwaterberg onbekend is, kan de in te zetten towed-sonar-scan daar tegenaan botsen en stuk gaan. Eén van de schepen is de Nederlandse Fugro Equator. Als dit is afgerond zal het daadwerkelijke zoeken beginnen, waarschijnlijk in augustus. Deze fase zal een jaar duren.
Eerder al gezocht
Het gebied is al onderworpen aan visuele inspectie van dag 21 tot 26 na de vermissing. Toen werd met schepen en vliegtuigen gezocht naar mogelijke wrakstukken. Niks is gevonden. Het gebied is 650km lang en 93 km breed.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.