Boeing heeft het 1500e exemplaar van een 747 afgeleverd.
747-8
Het is een 747-8 intercontinental, het nieuwste type. De nieuwe eigenaar is Lufthansa, die als een van de weinige maatschappijen dit toestel heeft besteld. De 747 is het eerst wide-body toestel in de geschiedenis die dit productie-aantal heeft bereikt.
“Lufthansa is honored that the 1,500th 747 will fly with the Lufthansa livery,” said Nico Buchholz, executive vice president, Lufthansa Group Fleet Management. “Lufthansa is an important partner and a valued advisor in developing new commercial airplanes with exceptional economical and ecological performance such as the 747-8. The commemorative logo will be a reminder of our relationship with Boeing, now and into the future.”
Lufthansa heeft 19 van deze toestellen besteld en nam de eerste in april 2012 in ontvangst.
Heel veel meer 747’s zullen er niet verkocht worden. De 747-8 verkoopt erg slecht. Boeing heeft de productie-capaciteit verlaagd naar 1,5 per maand. De meeste 747-8 toestellen zijn een freighter. De 777 is doordat er 2 motoren minder zijn een stuk goedkoper. Er gaan wel minder mensen in, maar dat scheelt niet heel veel. De nieuwe 777X snoept de laatste potentiële klanten van de 747 af. Als een maatschappij een groot toestel wil is de A380 vaker de keus. Doordat er meer mensen in gaan is de prijs per stoel lager. De Amerikaanse overheid gaat er waarschijnlijk nog een aantal kopen als Airforce One en de ‘Doomsday plane‘. Een opsteker is dat Emirates na zou denken over de 747, al kan dit ook zijn om onderhandelingen met Airbus over de A380 onder druk te zetten.
Met nog 21 747’s in bestelling (5 voor Lufthansa en 16 voor cargo maatschappijen) is het over 14 maanden gedaan met de 747…