Vlak nadat Nederland won van Mexico heeft KLM een tweet verstuurd die gevoelig lag.
Real time marketing
In een poging mee te doen aan real time marketing via Twitter is KLM de mist in gegaan. Deze tweet is geplaatst vlak na de winst van Nederland.
KLM deleted the tweet >> RT @KLM: Adios Amigos! #NEDMEX pic.twitter.com/23FKthKH0X
— Skift (@skift) June 29, 2014
Deze duidelijk van te voren bedachte tweet viel niet overal even goed. Niet alleen in Mexico maar op meer plekken in de wereld. Internationale media pikten de tweet ook op. KLM heeft de misser inmiddels verwijderd.
Er zitten twee problemen aan de tweet: Hij werd wel heel snel na de wedstrijd geplaatst. Zeker omdat de penalty die voor de 2-1 zorgde wat twijfelachtig gegeven is, zo wordt het in ieder geval in Mexico gezien.
Tweede probleem is het poppetje op de foto. De Mexicaan wordt wel heel stereotiep neergezet met Sombrero. Als andersom AeroMexico een plaatje had geplaatst met klompen en tulpen was dat in Nederland vast niet lekker gevallen. Zo is er op Twitter dan ook een storm van kritiek gekomen.
KLM probeert het nu in te dammen door op elke boze tweet te reageren met:
@_MarianaMendez No fue nuestra intención herir los sentimientos de nadie con este tuit. Por ello, lo eliminamos.
— Royal Dutch Airlines (@KLM) June 30, 2014
Verklaring
Vanochtend is er een persbericht met een verklaring uitgegeven:
KLM Royal Dutch Airlines reacts on the unfortunate posts on social media, in reference to the World Cup Soccer 2014 match between Mexico and the Netherlands.
We realize that our posts on Twitter and Facebook following the match triggered many emotional replies. We emphasize that it was never our intention to hurt anyone’s feelings. In the best of sportsmanship, KLM apologizes to those who felt offended. In respect of the many reactions we received we decided to remove the posts.
Social media
KLM wordt vaak geprezen om het social media beleid en loopt hiermee ook voorop. Marketing beperkt zich doorgaans door mooie bestemmingen te laten zien en andere uitingen die niet negatief kunnen worden opgevat. Waarom KLM niet heeft gekozen om een vliegtuig uit te rusten met speciale livery zoals veel andere maatschappijen wel hebben gedaan is onbekend.
KLM vliegt dagelijks naar Mexico Stad met een 747.