Airbus wil het maximum aantal toegestane stoelen in de A320 en A321 opvoeren.
Grotere glijbanen
Door bredere evacuation slides te installeren in de toestellen denkt Airbus toestemming te krijgen om meer stoelen te mogen plaatsen. Er zijn eisen hoe snel een vliegtuig leeg kan zijn bij een noodgeval, zo wordt het maximum aantal passagiers bepaald. De opgetelde breedte van de deuren is ook een factor, maar die zijn al breed genoeg. In een A320 mogen nu 180 personen, terwijl de vergelijkbare 737 189 passagiers mag hebben. Airbus heeft hier dus een nadeel, want hoe meer passagiers hoe relatief goedkoper het vliegtuig vliegt.
A321
Met de komst van de A320neo familie wil Airbus iets aan dit nadeel ten opzichte van Boeing doen. Door twee keer zo brede nood-slides (glijbanen) te plaatsen denkt Airbus toestemming te krijgen voor meer mensen. De A320 moet net als de Boeing maximaal 189 pasagiers. De A321 wil Airbus ook aanpassen, hier gaan nu 220 in. Dat is al 5 meer dan de grootste 737. Airbus wil dit nu gaan uitbreiden naar 240. De verwachting is dat dit 6% brandstof per stoel moet gaan besparen. Per 50 passagiers moet er één flight attendant zijn, van 220 naar 240 passagiers zorgt wat dat betreft dus niet voor extra kosten.
ceo
Ook het huidige type A320 zal meer mensen kunnen meenemen, de verandering is dus niet alleen voor de neo. De neo moet geleverd worden eind 2015. Eind 2014 zullen de eerste testvluchten worden gemaakt. Volgens experts is elke stoel ongeveer $1 miljoen waard over de levensduur van het vliegtuig.
737 MAX
Volgens de Wall Street Journal is Boeing aan het kijken om de nieuwe 737 MAX 8 het aantal stoelen te verhogen naar 199. Zoveel dat er net geen extra flight attendant nodig is. Boeing geeft geen commentaar op vragen hierover.
Pic: wider evacuation slides key to Airbus boosting seat count on A320 and A321 http://t.co/xs1DDSmgIU pic.twitter.com/vbLtRgXKYf
— Will Horton (@winglets747) June 14, 2014
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!