fbpx
IncidentenOnderwerpen

Experts: “Aanwijzingen voor kaping MH370”

Experts zeggen dat er aanwijzingen zijn voor een kaping van MH370 of andere kwade wil.

Kaping
In verschillende kranten en nieuwssites komen luchtvaart experts aan het woord. Dé aanwijzing voor kade wil is de handshake om 18:25 (zie hieronder voor uitgebreide uitleg). Een dergelijke handshake is heel ongebruikelijk, het lijkt er sterk op dat er een totale stroomuitval was. De motoren hebben als enige een apart systeem en blijven draaien.

Peter Marosszeky van de universiteit van New South Wales, Australië zegt: “If there was a crew wanting to do something that was rather sinister or there were hijackers on board, they would remove power by opening up the bus-tie breakers and opening up the battery control switch. That way the aircraft virtually loses all power to just about all systems except the engines”. “You can reset the power in some way, this way the aircraft would go dead as far as any satellite contact or any information being transmitted by transponders. They can reinstate it and re-initialise the flight management computers … it has to be a very clever pilot or person that really knows that aeroplane to be able to achieve that.”

David Gleave van Loughborough University zegt tegen de Telegraph dat “the power outage appeared to be the result of someone in the cockpit attempting to minimise the use of the aircraft’s systems.”

Handshakes
De verdwenen Boeing 777-200ER heeft, zoals inmiddels door en door bekend, nog 7x contact met de Inmarsat Satelliet gemaakt. Het laatste contact om 00:19 werd geïnitieerd door het toestel. Dit is normaal als de stroom wordt ingeschakeld. Er wordt vanuit gegaan dat de brandstof op was en de systemen haperden. Even viel de stroom uit, de backup ging nog even aan. Het was te kort om nog te antwoorden op de satelliet. De handshakes daarvoor werden geïnitieerd door het grondstation. Die checkt elk uur of er nog verbinding is. Niks bijzonders.

Wat eerder onderbelicht is gebleven is de eerste handshake om 18:25 (nadat MH370 van de civiele radar verdween). Nu blijkt dat deze ook door het vliegtuig aangevraagd is, net als de laatste. Dit is ongewoon tijdens een normale vlucht. Onbekend is de reden, wegvallen van de stroom lijkt logisch, bijvoorbeeld door het uitvallen van een motor. Echter het backupsysteem van de andere motor zou het snel overnemen. Normaal zo snel dat de onderbreking te kort is dat het communicatiesysteem opnieuw opstart. Bij het uitvallen van beide motoren neemt de APU het over. Dit duurt ongeveer 1 minuut. Dit is hoogstwaarschijnlijk met de laatste handshake gebeurd. Bij een handmatige onderbreking of omschakeling van de stroom wordt het systeem wel gereboot. Australië denkt dat dit het geval is geweest.

Andere mogelijkheden zijn: software problemen (later werkte het wel weer…), critical systems die de input voor de satellite data unit (SDU) zorgen of een verlies van de satelliet-link door een beperkte hoogte. Om 18:25 is dus iets bijzonders gebeurd tijdens de vlucht. De handshake vons plaats 3 minuten nadat het toestel voor het laatste op de militaire radar is gezien en vlak voordat de draai naar het zuiden moet zijn gemaakt.

Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button