fbpx
OnderwerpenVliegtuigen

Airbus: piloot heeft geen ramen nodig

Airbus heeft een patent ingediend voor een vliegtuig zonder cockpitramen

Cockpit
Eigenlijk zijn die cockpitramen maar onhandig. Doordat ze zo groot zijn is er heel veel versteviging nodig, hierdoor wordt het vliegtuig veel zwaarder. Ze zorgen er ook voor dat het vliegtuig niet de ideale vorm kan hebben, als de neus veel smaller is zou dat brandstof besparen. Airbus denkt met electronische schermen de ramen te kunnen vervangen. Door camera’s in de neus te combineren met verzamelde data en beelden kan de piloot een beter beeld krijgen van wat er buiten gebeurd dan nu. Op de schermen kunnen bijvoorbeeld onweerswolken afgebeeld worden en meteen de koers er omheen. Airbus zegt:

For example, when the aircraft is in locomotion on the ground and approaches a parking place in an airport, the projected image may be formed by a 3D reconstitution of the airport, stored in a data bank stored in a computer server on the ground, or captured by a video camera, in which reconstitution are embedded images termed circumstantial images, representing any obstacles currently present in the outside scene (such as an aircraft present at another parking place for example or any other vehicle passing within the zone), these incidental images coming from data supplied by an airport management service or by a video camera of the airport.

Airbus_raamloos_Cockpit_2

Cockpit verplaatsen
Als de cockpit dan toch geen ramen heeft hoeft die ook niet voorin het vliegtuig te zitten. De cockpit kan naar een ongebruikte plek in het vliegtuig gaan, bijvoorbeeld in de staart. Economisch is het eigenlijk heel raar dat de duur betaalde ruimte waar ook passagiers kunnen zitten. Maatschappijen zouden ook extra geld kunnen ontvangen voor plekken helemaal voorin. Passagier kijken graag naar voren. Al moeten er dan wel weer ramen in de neus.

Airbus_raamloos_Cockpit_3

Airbus_raamloos_Cockpit_4

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button