fbpx
IncidentenOnderwerpen

Bijna botsing in de lucht 777 en A319

Bij Houston zijn twee toestellen dicht langs elkaar gevlogen

Singapore Airlines
Donderdag om 19:00 vertrok een Singapore Airlines Boeing 777-300 van Houston’s Bush International Airport voor vlucht SQ-61 naar Moskou Domodedovo. Na take-off van baan 15L mocht het toestel klimmen naar 5.000 feet. Er zijn ook berichten dat geklommen moest worden naar 4.000 feet. Hoe dan ook de triple seven klom door naar 5.800 feet. Daarna daalden ze weer naar 5.000 toen de luchtverkeersleiding doorgegeven had dat ze geen toestemming hadden hoger dan 5.000 te gaan.

Delta Airlines
Tegelijkertijd had een Delta A319 zijn final approach ingezet op baan 27 en had toestemming te dalen tot 6.000ft. De vlucht met nummer DL-2344 was onderweg uit Salt Lake City. De luchtverkeersleider gaf door aan de Delta piloten dat er ‘traffic ahead’ was. Door het ingrijpen van de toren is erger voorkomen. Uit een eerste verklaring van de FAA blijkt dat de toestellen een hogteverschil van 200 feet (70 meter) hadden en zo een 750 meter horizontaal van elkaar verwijderd waren. De minimum eisen zijn 500 feet hoogteverschil en 5 km horizontaal. Dit alles gebeurde 15 km ten noordoosten van het vliegveld. De FAA doet verder onderzoek.

video platformvideo managementvideo solutionsvideo player

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button