Bij Houston zijn twee toestellen dicht langs elkaar gevlogen
Singapore Airlines
Donderdag om 19:00 vertrok een Singapore Airlines Boeing 777-300 van Houston’s Bush International Airport voor vlucht SQ-61 naar Moskou Domodedovo. Na take-off van baan 15L mocht het toestel klimmen naar 5.000 feet. Er zijn ook berichten dat geklommen moest worden naar 4.000 feet. Hoe dan ook de triple seven klom door naar 5.800 feet. Daarna daalden ze weer naar 5.000 toen de luchtverkeersleiding doorgegeven had dat ze geen toestemming hadden hoger dan 5.000 te gaan.
Delta Airlines
Tegelijkertijd had een Delta A319 zijn final approach ingezet op baan 27 en had toestemming te dalen tot 6.000ft. De vlucht met nummer DL-2344 was onderweg uit Salt Lake City. De luchtverkeersleider gaf door aan de Delta piloten dat er ‘traffic ahead’ was. Door het ingrijpen van de toren is erger voorkomen. Uit een eerste verklaring van de FAA blijkt dat de toestellen een hogteverschil van 200 feet (70 meter) hadden en zo een 750 meter horizontaal van elkaar verwijderd waren. De minimum eisen zijn 500 feet hoogteverschil en 5 km horizontaal. Dit alles gebeurde 15 km ten noordoosten van het vliegveld. De FAA doet verder onderzoek.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!