Lufthansa begint een long-haul low-cost carrier vanaf winter 2015.
Low cost
Lufthansa gaat het low-cost model uitbreiden naar lange afstand vluchten om concurrentie te bieden aan maatschappijen uit de golfregio en toekomstige concurrenten uit Europa. Lufthansa ziet nog maar weinig groei mogelijkheden op de lange afstand met het huidige model.
In eerste instantie wil men gaan vliegen met een vloot van 9 toestellen: 767’s of A330’s, beide oudere types en niet zo efficiënt met brandstof. Op een later moment zouden er efficiëntere toestellen moeten komen. Er wordt nu niet met de 767 gevlogen, wel met A330’s. De toestellen zullen niet “Lufthansa” op de zijkant krijgen, maar een aparte maatschappij te worden. Er is de mogelijkheid om deze nieuwe carrier samen met een partner op te richten. Gesprekken met Turkish Airlines zijn in vergevorderd stadium.
A340
Lufthansa onderzoekt ook de mogelijkheid 7 A340’s in te zetten als een soort low-cost model binnen de reguliere long-haul tak. Op minder drukke routes moeten deze toestellen met 300 stoelen met lagere kosten worden ingezet. Hoe Lufthansa dit wil doen, maken ze niet duidelijk. De A340 staat bekend als duur toestel. Het heeft een hoog brandstof gebruik en 4 motoren om te onderhouden. Airbus heeft laatst wel gezegd maatschappijen te willen ondersteunen in de kosten. Er zou een deal met de motorenbouwer zijn om 4 motoren voor de prijs van 2 te onderhouden. Wellicht maakt Lufthansa hiervan gebruik.
Short haul Low-cost
Lufthansa wil ook meet korte afstandsvluchten overhevelen naar hun low-cost carriers Germanwings en Eurowings. Eurowings gaat de regionale toestellen uitfaseren en inwisselen voor A320. In totaal zullen er 23 vliegtuigen zijn. Germanwings moet groeien naar 60 toestellen.