De piloten van de 767 die een go-around uitvoerden op Barcelona verklaren dat de A340 toestemming had om de baan over te steken.
Go-around
De piloten van de UTair 767 zeggen in de Siberian Times dat ze Air Traffic Control hebben horen zeggen tegen de A340 van Aerolineas Argentineas dat ze nadat de 767 was geland de baan mochten oversteken. De Argentijnse piloten zouden de opdracht hebben herhaald, daarmee aangevend dat ze het gehoord en begrepen hebben.
Co-piloot Kirill Kuzmin zegt dat de 767 inmiddels op 100 meter hoogte zat. Ineens en zonder duidelijke reden taxiën de Argentijnen toch de landingsbaan op. De Boeing was 10 tot 15 sec van de baan verwijderd. ATC viel stil, de Russen denken dat de verkeersleider niet wist wat hij moest doen.
Captain Nikolay Limarevgaat verder: toen we de A340 zagen hebben we zelf besloten een go-around te maken, zonder opdrachten van de toren. We konden alles goed zien. Als het weer slecht was geweest, was er een ramp gebeurd. Aan boord van de UTair 767 waren 260 mensen.
De 767 heeft een rondje gevlogen en landde 15 minuten later veilig op El Prat. Toen de Boeing taxiëde heeft ATC volgens de Russen zijn verontschuldigingen aangeboden.
ATC bron
Een bron binnen Air Traffic Control verklaart (volgens AVHerald) dat ATC aan het omschakelen was van nacht naar dag operatie. De landingsbaan (baan 02) ging dicht en beide banen 25 zouden open gaan. De nieuwe verkeersleiders begonnen met aan de toestellen op de grond te verklaren dat baan 02 dicht was en dus overgestoken kon worden.
Het incident staat op video: