Al jaren worden ze beschuldigd van oneerlijke concurrentie, maar nu lijken de golfmaatschappijen meer van zich af te gaan bijten.
Europese maatschappijen
Regelmatig zeggen de Europese grote maatschappijen dat de concurrentie oneerlijk is. De golfmaatschappijen zouden financiëel worden ondersteund door de regeringen, ze zouden goedkope of gratis brandstof krijgen en zo nog wat argumenten. Vorige maand is er nog een brief getekend door alle CEO’s naar de Europese Commissie gestuurd. Hierin vragen de legacy carriers de EU protectionistische maatregelen te nemen om een eerlijk speelveld te creëren. De Europese maatschappijen proberen onder andere voor elkaar te krijgen dat er de voorkeur voor landingsrechten (slots) naar maatschappijen dichter bij huis gaan. En dus niet naar de maatschappijen uit de golfregio.
Qatar
Akbar Al Baker van Qatar zegt in een interview er niet van gediend te zijn geen landingsrechten te krijgen. Hij weet net of zijn maatschappij dan nog wel Europese toestellen koopt.
“If they (European airport slots) are limited further, we will stop buying European aircraft. We have 186 orders at Airbus. What impact would that have on German jobs?”
Etihad
Ondertussen heeft Etihad laten weten twee keer zo goed als rond te zijn geweest met Lufthansa over een codeshare overeenkomst in 2011. Op het laatste moment liet Lufthansa het afweten.
“Twice they shook hands with me and then they reneged. The former CEO of Lufthansa [Christoph Franz] had agreed for Etihad to move into a codeshare. At a supervisory board level they decided not to support him and so they didn’t go forward. That’s what prompted us to work with Air Berlin.”
Etihad verdedigt ook de investeringen die het doet in westerse maatschappijen zoals Alitalia, Airberlin en Darwin. Zonder deze investering was het nog maar de vraag of de maatschappijen nog zouden bestaan. CEO Hogan zegt:
“External investment is not a threat. It is an opportunity to strengthen airlines, and to support employment and economic growth. Consolidation of airlines is critical to sustainable air services.”
Hogan benadrukt ook dat Etihad niet de enige maatschappij met belangen in andere maatschappijen is. Alle andere grote maatschappijen hebben dit. Lufthansa is bijvoorbeeld eigenaar van Swiss en Oostenrijkse maatschappijen. Het heeft ook belangen in Belgische en Amerikaanse operators. Air-France KLM heeft belangen in Alitalia, Kenya Airways en het Braziliaanse Gol.
Emirates
De derde maatschappij uit de golf heeft een document opgesteld over ondersteuning van regeringen in maatschappijen. Terwijl bijvoorbeeld Air France-KLM hard roept dat dit bij de golfmaatschappijen gebeurt, zet Emirates op een rijtje hoeveel staatssteun de Frans-Nederlandse maatschappij heeft gekregen.
Air France: €300 million and €580 million French Government capital injections in 1991 and 1992. €3 billion French Government capital injection in 1994.
Recentere voorbeelden komen ook aan bod. Bijvoorbeeld de Lufthansa group die in totaal € 3,1 miljard heeft ontvangen.
Vergeleken
De drie maatschappijen hebben een verschillende strategie. Etihad is met investeringen en code-shares een eigen alliantie aan het bouwen. Qatar is toegetreden tot een bestaande alliantie (oneworld) en Emirates doet het zoveel mogelijk op eigen kracht, al zijn er wel een aantal codeshares.
In totaal zouden Europese maatschappijen zo’n € 14,2 miljard aan staatssteun hebben gekregen.
Eerder vergeleek upinthesky al uitgebreid of er oneerlijke concurrentie was tussen Emirates en enkele westerse maatschappijen.