Airbus heeft de A330neo onthuld, met nieuwe Rolls-Royce motoren en 14% minder brandstofverbruik
New Engine Option
De A330neo is vanaf het vierde kwartaal 2017 leverbaar in de modellen A330-900neo en A330-800neo (vanaf begin 2018). Het wordt een directe concurrent van de 787 Dreamliner van Boeing. Airbus zegt dat het brandstofverbruik gelijk is met de vergelijkbare Dreamliner, bovendien is de A330 goedkoper om aan te schaffen en te onderhouden. De nieuwe motoren zorgen samen met aerodynamische aanpassingen voor het lagere verbruik van 14% ten opzichte van de huidige A330. De aerodynamische aanpassingen zijn winglets die de A350 ook heeft een groter vleugeloppervlak. De vleugel wordt 3,7 meter langer naar 64 meter en zal een ‘twist’ krijgen. Net als alle nieuwe toestellen niet meer de rechte vleugel, maar een krul omhoog. Het blijft een vliegtuig die op class-E vliegvelden kan landen. Er zijn geen opklapbare vleugels nodig zoals bij de 777X. De motoren zullen de Trent 7000 zijn, geleverd door Rolls-Royce. Ze krijgen een nieuuwe aerodynamschere bevestiging. Het is een update van de 787-10 motoren (Trent 1000). De nieuwe Airbus vliegt 400 nautical miles verder dan zijn voorganger.
Cabine update
De cabine wordt aangepast. Hij heeft tot 10 extra stoelen van 18″ breed. Het toestel wordt ook 800 kilo lichter. In de -900 zullen 310 stoelen zitten en in het kleine broertje 252. Het ziet eruit als het A350 interieur, Het zal volledig LED verlicht zijn. Er komen nieuwe knoppenpanelen boven de stoelen waar ook de verlichting kan worden aangepast. Tevens komt er een vierde generatie in-flight entertainment system. Hiermee kan zelfs 3D gekeken worden. De stoelen zullen 18 inch breed zijn, volgens Airbus breder dan in de Dreamliner.
John Leahy COO van Airbus zegt:
“The only way a passenger will know he’s not on a 787 is that the seats will be bigger.”
Door het verplaatsen van de crew rest area naar het benedendek komt er ruimte vrij voor bagage en de extra stoelen. Tevens worden de rest area’s prettiger om te verblijven. Piloten die nu A330 vliegen kunnen ook A330neo gaan vliegen, de typerating blijft hetzelfde en de overstap naar de A350XWB typerating is klein.
“We see strong market potential for the A330neo, and like its market-leading smaller sister, the A320neo, we are confident this new aircraft will be a success in the medium-haul segment,” zegt Airbus’ CEO Fabrice Bregier.
Verkopen
De verkopen van de A330 waren behoorlijk aan het teruglopen, nu Boeing zijn zaakjes voor elkaar heeft met de 787. Airbus had nog circa twee jaar aan productie in de boeken staan. Met de vernieuwde versie denkt het bedrijf er weer 1.000 te kunnen verkopen. Van de huidige A330 zijn er 1.300 besteld en 1.100 tot nu toe geleverd. De investering in R&D zal plaatsvinden tussen 2015 en 2017. Voor de nieuwe aanpassingen wordt tussen € 1 en 2 miljard uitgetrokken. Airbus denkt dat er 0,7% van de Return of Sales afgaan hierdoor.
Concurrentie
De nieuwe -800neo wordt de concurrent van de 787-8. Beide toestellen zitten rond de 250 passagiers in 3-class opstelling, de neo kan circa 15 passagiers meer aan. De -900neo is vergelijkbaar met de 787-9, rond de 300 passagiers. Ook hier gaan in de Airbus iets meer mensen. De 787-9 daarentegen heeft een 1300nm groter vliegbereik en is door het gebruik van veel nieuwe materialen lichter en zuiniger. De A330-800neo vliegt iets verder dan de 787-8. Airbus heeft weer het voordeel dat de overgrote deel van de ontwikkelingskosten al lang terugverdiend zijn, de A330 vliegt al 22 jaar. De aanschafwaarde zal lager zijn en de onderhoudskosten zullen 5% lager liggen. Doordat de A330 er al zo lang is, zullen er weinig verrassingen zijn qua ontwikkeling of onderhoud. 95% van de onderdelen zijn hetzelfde als de huidige A330ceo. Boeing denkt dat er een harde strijd om de prijs zal komen. Zij zullen echter ook met de 787 prijs iets gaan doen. Nadeel is dat de 787 eigenlijk meer kan dan veel maatschappijen nodig hebben, ze betalen hier echter wel voor. De verwachting is dat Boeing hier iets aan gaat doen.
Boeing
Boeing zegt: “”We know this airplane from the 1980’s. We are very comfortable with our product line up in terms of efficiency and what value we bring to the market place”. “I feel comfortable that we have the right machine in every market segment.”
A350
Airbus zegt te verwachten dat de laatste 34 bestellingen voor de kleinste A350-800 worden omgezet naar of de A350-900 of de A330-900neo. Daarmee komt de A350-800 niet op de markt. Vergeleken met de A350-900 heeft de A330-900neo 35 minder stoelen en een kleiner bereik van 1500 nm.
Bestellingen
Launch customer van de A330neo is Air Lease Company. Ze bestellen 25 A330-900neo’s met een totale waarde van $ 6,9 miljard. Dat betekent dat één toestel $275 miljoen kost. Reuters meldt dat er al 100 bestellingen zijn, dit heeft Airbus echter nog niet bekend gemaakt. AirAsia X is al langer aan het lobbyen voor goedkopere A330’s. De maatschappij heeft 38 van de oude variant in bestelling staan. Ook Hawaiian Airlines kijkt naar de nieuwe variant. De verwachting is dat het toestel vooral in Azië populair zal zijn. De vliegvelden zitten vol, dus een groter toestel is handiger en de routes zijn niet al te lang.
Feitjes
Beide A330neo varianten zullen een maximum take-off weight hebben van 242ton. Maximale landingsgewicht zal voor de -900ne0 191 t en voor de -800neo 186t zijn. De nieuwe motoren zullen 112 inch (2,84 meter) blades krijgen en een 1:10 by-pass ratio. Ze zorgen voor een 11% brandstof besparing. Door de extra drag (+1%) en gewicht (+2%) zal het verbruik op 8% minder komen. Aerodynamica zorgt voor een besparing van 4%, in totaal 12% per vlucht. Door extra stoelen wordt de besparing per stoel 14%.
Het bereik is voor de -900neo wordt 6.200nm en de -800neo 7.450nm. Een vergelijking met de 787 is lastig volgens Airbus omdat Boeing niet-realistische bezettingen rekent.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!