Het Department of Defense heeft op 14 juli het vliegverbod voor alle F-35’s opgeheven.
Update 16 juli
Het Pentagon heeft besloten de F-35’s niet in te zetten op de Farnborough Airshow in Engeland. Het was een moeilijke beslissing volgens een woordvoerder. Eén van de vliegbeperkingen is dat de motoren na elke drie uur vliegen gecontroleerd moeten worden. Dat maakt de overtocht onmogelijk
“While we’re disappointed that we’re not going to be able to participate in the air show, we remain fully committed to the programme itself and look forward to future opportunities to showcase its capabilities to allies and to partners,” zegt Navy Rear Admiral John Kirby.
Oorspronkelijke bericht 15-juli
Restricties
Vanaf vandaag mogen de F-35’s weer vliegen. De bijna 100 toestellen stonden drie weken aan de grond sinds de brand op 23 juni in een F-35A tijdens take-off. Er zijn wel beperkingen totdat de oorzaak gevonden is. Motoren moeten vaker gecontroleerd worden en de straaljagers mogen alleen minder lange vluchten maken.
Farnborough
Er is hoop dat de jager toch op de Farnborough Airshow te zien zal zijn, hoewel er nog geen besluit over genomen is. In Maryland staan 4 toestellen klaar om de oversteek te maken. De vlucht zal de langste vlucht ooit zijn voor de F-35, ook al is er al 8 jaar getest. De Atlantische Oceaan zal overgestoken worden met een vloot van tankvliegtuigen die de F-35’s in de lucht zullen bijtanken.
Brand
Op 23 juni brak brand uit in de F135 motor van Pratt & Whitney. De piloot was aan het versnellen op de startbaan van Eglin Air Force Base met een F-35A, de conventionele F-35 die Nederland ook koopt. De brand werd snelopgemerkt en de start afgebroken. De piloot bleef ongedeerd, de brand werd snel geblust. Oorzaak is volgens de Air Force: “The fire was sparked by excessive rubbing of blades within the engine made by Pratt & Whitney”. Er wordt niet gedacht aan een ontwerpfout.
Pratt & Whitney
De motorbouwer zegt dat het uitdagende weken zijn. Niet alleen de F135 motor heeft problemen, ook de nieuwe motor voor de Bombardier CSeries zorgt voor kopzorgen. De CSeries staat al 2 maanden op de grond. Ook daar is het probleem nu gevonden. Men verwacht binnen enkele weken weer te vliegen. Volgens de CEO van P&W hebben beide incidenten niks met elkaar te maken, het is gewoon toeval
“This is a combination of bad timing, and the fact that we’re working several new development programs simultaneously. You identify issues and you resolve them. That’s how we make sure that when it gets out to the end user that it’s robust, reliable and performs to what we committed to.”