Het deurprobleem van de A380 valt erg mee, de veiligheid komt niet in gevaar.
Lekkende deuren
Er zijn meerdere berichten over deuren die niet helemaal goed sluiten. Herrie is het gevolg, één keer is een vlucht voor de zekerheid eerder geland. Airbus zegt:
“It’s a comfort issue, not a safety issue”
Oplossing
Airbus is aan het testen met nieuwe ‘cover plates’ om het probleem op te lossen. Ze verwachten dit in de herfst klaar te hebben, inclusief goedkeuring van de Europese authoriteiten. Vanaf 2015 worden alle nieuwe toestellen hiermee uitgerust. De reeds bestaande A380’s krijgen de upgrade tijdens regulier onderhoud, zodat maatschappijen de machines niet extra aan de grond hoeven te houden. Eerder was er angst dat de inzetbaarheid flink zou lijden onder het probleem.
Tests
Inmiddels zijn 400 deuren bekeken en bij minder dan 10% is de metaalmoeheid te zien. Een A380 heeft 16 deuren, inmiddels zijn er 135 aan 11 klanten geleverd. Het begon allemaal met een ongeplande landing van Singapore Airlines begin januari.
Financiën
Volgens Airbus heeft het geen effect op het aantal leveringen dit jaar. HEt blijven er 30. Ook het break-even point voor het A380 programma zal niet veranderen, dit moet nog steeds volgend jaar gehaald worden. Er waren bericht dat dit onder druk kwam te staan. Ook de vertragingen van de leveringen aan Qatar Airways hebben niks met het deurprobleem te maken. Qatar zal er ongetwijfeld wel goed naar kijken.