De nieuwe motor moet begin 2017 klaar zijn.
A330neo
De A330neo gaat de A330 vervangen en moet 14% per stoel zuiniger zijn. Het grootste deel van de besparing (10%) komt door de nieuwe motor. De huidige A330 biedt nog een keuze uit motoren, de nieuwe wordt alleen met de Rolls-Royce Trent 7000 geleverd. De motor bestaat nog niet, Rolls moet hem nog ontwikkelen.
Trent 7000
De motor is de zevende in de Trent-lijn. De basis is de huidige Trent 700 die nu onder de A330 hangt. De diameter gaat van 97,5cm naar 112cm. Er komen technologieën van de Trent 1000 (hangt onder de 787) en de Trent XWB (van de A350 XWB). Rolls ziet het programma als relatief weinig risico, omdat de technologieën al bestaan. Naast de brandstofbesparing moet de motor ook 10dB minder geluid maken, dat betekent dat de 7000 2x zo stil wordt als de 700.
Tijdslijn
De allereerste Trent 7000 moet in 2015 getest kunnen worden. Die tests worden op de grond gedaan. De volgende stap is een vluchttest in 2016. De motor wordt dan onder een testvliegtuig van Rolls-Royce gehangen, waarschijnlijk een 747. Eén reguliere motor is dan vervangen door de testmotor. Certificering moet dan in het eerste kwartaal van 2017 gebeuren. Ondertussen heeft Airbus het vernieuwde toestel klaar, zodat begonnen kan worden met testvluchten. Eind 2017 moet de eerste A330-800neo worden geleverd.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!