Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Moeilijke toekomst Malaysia Airlines
Incidenten

Moeilijke toekomst Malaysia Airlines

RedactieDoor Redactie20/07/2014Update:26/07/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Malaysia Airlines heeft in vijf maanden twee toestellen met 537 mensen aan boord verloren.

Financiëel
Nog nooit heeft één maatschappij twee rampen achter elkaar te verwerken gehad. De maatschappij (69% van de staat) doet het al jaren finanaciëel niet goed. De kosten zijn hoog van het 20.000 koppige personeel die goed vertegenwoordigd worden door de vakbond. MAS kan maar moeilijk de concurrentie aan. In 2013 was er een verlies van € 272 miljoen.
De marktwaarde is afgelopen 9 maanden met 40% gedaald. Aandelen sloten de dag na de ramp 11% lager. Afgelopen jaren heeft staatsinvesteerder Khazanah ongeveer € 1 miljard geïnvesteerd en aangegeven dat er een herstructurering moet komen. Analisten verwachten meer investeringen, anders overleeft de maatschappij het niet op korte termijn.

Passagiers
2013 was het derde jaar in rode cijfers, en ook het eerste kwartaal van 2014 was er een met verlies. 2013 was een goed jaar qua passagiersaantallen, maar sinds februari (nog voor het verdwijnen van MH370) ging het weer achteruit. In mei waren er 4% minder passagiers, 1,3 miljoen namen een MAS vliegtuig. Na de MH370 ramp begonnen sinds enkele weken de passagiersaantallen weer toe te nemen en nu id de volgende crash daar.

Merk
Ondanks dat Malaysia Airlines waarschijnlijk niet veel kon doen aan de beide rampen, is het merk toch zwaar beschadigd. Passagiers boeken bij concurrent Singapore Airlines. Malaysia moet proberen tickets te verkopen en de aantallen terug te winnen zonder enorme kortingen te gaan geven.
Hoewel Malasia waarschijnlijk weinig aan het verdwijnen van MH370 kon doen, de communicatie daarna is figuurlijk een ramp gebleken. Er is enorm veel kritiek geweest op de maatschappij. Veel zaken, zoals passagierslijsten, waren lang onduidelijk. Ook werd er een enorm lange tijd gespeculeerd over de vracht, omdat Malaysia hier geen duidelijkheid over gaf. Je ziet duidelijk dat ze van MH370 geleerd hebben tijdens deze nieuwe crash. Er wordt over het algemeen snel en duidelijk gecommuniceerd.

MH17
Voor nu is het belangrijk dat Malaysia zich concentreert op het afhandelen van deze crash. De eerste 24 uur was er nog onduidelijkheid over de passagierslijst, daarna was het duidelijk. In vergelijking met MH370 een enorm verschil. Ook is meteen geld aan nabestaanden uitgekeerd, dit duurde vorige keer ook maanden. Malaysia heeft zaterdag 212 personeelsleden naar Kiev en Amsterdam gevlogen. Een aantal gaan naar de crashsite, de meeste zorgen voor de contacten met overheden en vooral met de familie’s.

Meer Nieuws
Al ons nieuws over de gecrashte 777 vind je hier.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Boeing Boeing 777 KL4301 Malaysia Malaysia Airlines reorganisatie MH17
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025Redactie

Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

18/05/2025Redactie

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025Redactie
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

16/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?