Malaysia Airlines heeft in vijf maanden twee toestellen met 537 mensen aan boord verloren.
Financiëel
Nog nooit heeft één maatschappij twee rampen achter elkaar te verwerken gehad. De maatschappij (69% van de staat) doet het al jaren finanaciëel niet goed. De kosten zijn hoog van het 20.000 koppige personeel die goed vertegenwoordigd worden door de vakbond. MAS kan maar moeilijk de concurrentie aan. In 2013 was er een verlies van € 272 miljoen.
De marktwaarde is afgelopen 9 maanden met 40% gedaald. Aandelen sloten de dag na de ramp 11% lager. Afgelopen jaren heeft staatsinvesteerder Khazanah ongeveer € 1 miljard geïnvesteerd en aangegeven dat er een herstructurering moet komen. Analisten verwachten meer investeringen, anders overleeft de maatschappij het niet op korte termijn.
Passagiers
2013 was het derde jaar in rode cijfers, en ook het eerste kwartaal van 2014 was er een met verlies. 2013 was een goed jaar qua passagiersaantallen, maar sinds februari (nog voor het verdwijnen van MH370) ging het weer achteruit. In mei waren er 4% minder passagiers, 1,3 miljoen namen een MAS vliegtuig. Na de MH370 ramp begonnen sinds enkele weken de passagiersaantallen weer toe te nemen en nu id de volgende crash daar.
Merk
Ondanks dat Malaysia Airlines waarschijnlijk niet veel kon doen aan de beide rampen, is het merk toch zwaar beschadigd. Passagiers boeken bij concurrent Singapore Airlines. Malaysia moet proberen tickets te verkopen en de aantallen terug te winnen zonder enorme kortingen te gaan geven.
Hoewel Malasia waarschijnlijk weinig aan het verdwijnen van MH370 kon doen, de communicatie daarna is figuurlijk een ramp gebleken. Er is enorm veel kritiek geweest op de maatschappij. Veel zaken, zoals passagierslijsten, waren lang onduidelijk. Ook werd er een enorm lange tijd gespeculeerd over de vracht, omdat Malaysia hier geen duidelijkheid over gaf. Je ziet duidelijk dat ze van MH370 geleerd hebben tijdens deze nieuwe crash. Er wordt over het algemeen snel en duidelijk gecommuniceerd.
MH17
Voor nu is het belangrijk dat Malaysia zich concentreert op het afhandelen van deze crash. De eerste 24 uur was er nog onduidelijkheid over de passagierslijst, daarna was het duidelijk. In vergelijking met MH370 een enorm verschil. Ook is meteen geld aan nabestaanden uitgekeerd, dit duurde vorige keer ook maanden. Malaysia heeft zaterdag 212 personeelsleden naar Kiev en Amsterdam gevlogen. Een aantal gaan naar de crashsite, de meeste zorgen voor de contacten met overheden en vooral met de familie’s.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de gecrashte 777 vind je hier.