De grootste luchtvaartshow en -beurs is ten einde. We vatten de verkopen en opvallende zaken samen.
Zeer grote toestellen
Er zijn 0 (nul) ‘very large aircraft’ verkocht. De 747-8 en A380 dus. Boeing heeft al lang problemen dit toestel te verkopen. De A380 heeft nog behoorlijk wat bestellingen staan, voornamelijk van Emirates. Volgend jaar zouden de ontwikkelkosten moeten zijn terugbetaald.
A350-800 exit
Met de A330-900neo is het zo goed als zeker exit voor de A350-800. Er zijn nog minder dan 30 bestellingen, Airbus doet er alles aan om de maatschappijen te bewegen de A330-900neo of A350-900 te bestellen. Positief nieuws is dat de bouwer sterk hint op een grotere A350-1100. Die zou concurrentie aan moeten gaan met de nieuwe 777-9X.
CSeries
Ondanks de problemen van de CSeries zijn er veel verkocht: 71. Vaak doet Bombardier het niet goed op dit soort evenementen, maar dit keer wel. De CSeries zou aanwezig zijn, maar door motorproblemen staan de testtoestellen aan de grond.
Airbus vs Boeing
Airbus wint van Boeing. Airbus verkoopt 496 toestellen ter waarde van $75,3 miljard. Boeing doet 201 kisten van in totaal $40,2 miljard. Een verschil van 295 toestellen. Na het eerste half jaar stond Airbus behoorlijk achter op Boeing (499 om 290). Dat is nu weer ingehaald dus.
Ordes (inclusief opties en omzetten naar firm-orders):
Airbus: 495:
A330neo: 121
A330ceo: 8
A350-900: 4
A321neo: 90
A320neo: 227
A321ceo: 5
A320 family: 43
Boeing: 251:
777-9X: 100
777-300ER: 12
777F: 4
787-9: 18
737 MAX: 111
737: 6
Embraer: 158:
E175 E2: 100
E195 E2: 50
E190: 2
E175: 6
ATR, 130:
ATR 42/72 600: 130
Bombardier: 79:
Cseries: 71
Q400: 8
Mitsubishi: 50:
MRJ90: 50
Sukhoi: 15:
SSJ100: 15
COMAC: 5:
ARJ 21: 5
Viking Air: 2:
Twin Otter: 2
Totaal: 1.106