fbpx
IncidentenOnderwerpen

Air Algerie MD-83 neergstort in Mali – Foto’s, video Crashsite

In de vroege ochtend van 24 juli is Air Algerie vlucht AH5017 met 118 mensen aan boord gecrasht in Mali.

AH5017
Vlucht AH5017 van Air Algerie was in de nacht van 23 op 24 juli onderweg van Ouagadougou (Burkina Faso) naar Algiers. Zo’n 50 minuten na take-off is de maatschappij het contact verloren volgens APS State News. Op de website van Air Algerie staat dat de vlucht om 01:17 vertrok en om 05:10 aan had moeten komen. Om 01:55 is het contact verloren.

Het toestel is gevonden door een Franse drone zo’n 50 km van de grens met Burkina Faso, in de buurt van Gossi. Frankrijk zegt dat het onwaarschijnlijk is dat het een aanslag betrof en dat het waarschijnlijk door de weersomstandigheden kwam. De sterkte kerosinegeur en het feit dat wrakstukken zijn versprijd over een klein gebied wijzen hierop. Het toestel zou intact op de grond gekomen zijn. Alle 116 inzittenden zijn omgekomen.

Er waren 110 passagiers en 6 crew aan boord zijn. 50 daarvan zouden de Franse nationaliteit hebben.
Swiftair heeft een MD-83 met registratie EC-LTV aan Air Algerie geleast. Dit toestel is 18 jaar oud.

Crashsite

Lease
Deze vlucht werd uitgevoerd door een MD-83 geleast van het Spaanse Swiftair. Swiftair bevestigt dat het toestel niet aangekomen is en dat het contact verloren is.

Frankrijk bevestigt dat het vliegtuig in Noord-Mali is neergestort. Straaljagers en Nederlandse Apaches zijn op zoek geweest naar het toestel. Franse en Nederlandse militairen zijn naar de crashsite om de plek te beveiligen. De zwarte dozen zijn in ieder geval al gevonden.

Luchtvaartautoriteiten zeggen het vliegtuig om 01:38 aan de toren in Niamey, Niger over te hebben gedragen. Algerije zegt echter dat hun laatste contact om 01:55 was, toen het vliegtuig boven Goa, Mali vloog. In die regio waren er toen hevige zandstormen.

Nationaliteiten
Aan boord waren mensen uit de volgende landen:
Frankrijk: 54 (incl 3 met dubbele nationaliteit)
Burkina Faso: 28
Libanon: 8
Spanje: 6 (voltallige crew)
Canada: 5
Duitsland: 4
Algerije: 4
Luxemburg: 2
Zwitserland: 1
België: 1
Egypte: 1
Oekraïne: 1
Nigeria: 1
Kameroen: 1
Roemenië: 1
Mali: 1
Onbekend: 2

Nederlandse militairen
Twee Nederlandse Apache-gevechtshelikopters zijn vanmorgen vertrokken van kamp Castor in Gao (Mali) om beelden te maken van het neergestorte vliegtuig van Air Algerie. De toestellen zijn inmiddels teruggekeerd,
De Apache beschikt over geavanceerde sensoren en werd daarom ook gistermiddag al door de VN ingezet om te zoeken naar het toen nog vermiste toestel.

Commando’s van de Special Operations Land Task Group (SOTG) zijn deze ochtend met 2 MI-8 transporthelikopters van de VN naar het rampgebied, zo’n 160 kilometer ten westen van Gao, gegaan. Zij ondersteunen daar de aanwezige eenheden bij de beveiliging van het rampgebied en de verdere hulpverlening. Aan boord zitten ook EOD-specialisten die opgeleid zijn om bewijsmateriaal bij een crash vast te leggen.

Hoe lang de militairen op de rampplek blijven is niet bekend.

Statement Boeing
McDonall Douglas is tegenwoordig onderdeel van Boeing. Boeing verklaart:

The Boeing Company is deeply saddened by the crash of Air Algérie Flight 5017 en route from Ouagadougou, Burkina Faso to Algiers. We extend our heartfelt sympathies to the families and loved ones of those on board. Boeing stands ready to provide technical assistance to government authorities who will investigate the accident.

Alle tijden zijn GMT, dat komt overeen met Nederlandse tijd.


Grotere kaart weergeven

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button