fbpx
IncidentenOnderwerpen

Onderzoeksraad naar rampplek MH17

De komende dagen zullen onderzoekers van het internationale onderzoeksteam naar de
oorzaak van de crash, voor onderzoekmissies naar de rampplek vertrekken. Daarnaast gaat
het onderzoek op basis van andere bronnen zoals foto’s, satellietbeelden en de recorders
(‘zwarte dozen’) door. De missies naar het rampgebied zijn gericht op de verificatie van de
reeds verkregen informatie uit andere bronnen, het zoeken naar mogelijk nieuwe informatie en
mogelijk in beslag nemen van relevant onderzoeksmateriaal, zoals bepaalde wrakstukken.
Doordat al veel informatie verzameld is, kan het onderzoeksteam op de rampplek heel gericht
zoeken.

Voor het onderzoek op de rampplek worden enkele missies georganiseerd. Per missie zal de actuele
veiligheidssituatie bekeken worden. Gedurende de missies wordt het internationale onderzoeksteam
bijgestaan door de aanwezige beveiligingspartijen en zullen zij zich enkel onder begeleiding van deze
partijen op de rampplek begeven. Het internationale onderzoeksteam onder leiding van de
Onderzoeksraad voor Veiligheid zal niet de gehele rampplek onderzoeken. Het is ook niet het
voornemen om alle aanwezige brokstukken te verzamelen en over te brengen naar Nederland. Het
team zoekt gericht naar bepaalde sporen en specifiek materiaal. Het onderzoek in Oekraïne zal zeker
nog een aantal dagen duren. Op korte termijn zijn de eerste feitelijke bevindingen van het onderzoek
te verwachten. Deze worden dan openbaar gemaakt, maar het is nog niet bekend wanneer precies.

Verschillende onderzoeken
Het onderzoek naar de crash wordt uitgevoerd door een internationaal onderzoeksteam dat onder
leiding staat van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Dit team zal op basis van feitelijke informatie de
oorzaak en het verloop van de vliegramp onderzoeken. Hiermee wil de Onderzoeksraad voor
Veiligheid een zo compleet mogelijk en onomstreden beeld geven aan de nabestaanden en de
internationale gemeenschap.

Naast het internationale onderzoek onder leiding van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn er vanuit
de Nederlandse overheid nog twee lopende onderzoeken. Het ene betreft het onderzoek naar de
identificatie en repatriëring van slachtoffers door het Landelijk Team Forensische Opsporing (LFTO).
Dit grootschalige team zal naar verwachting de hele rampplek doorzoeken om de daar nog aanwezige
slachtoffers en hun persoonlijke bezittingen te bergen. Het andere onderzoek vanuit de Nederlandse
overheid betreft het strafrechtelijk onderzoek onder leiding van het Openbaar Ministerie (OM).

Meer Nieuws
Al ons nieuws over de gecrashte 777 vind je hier.

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button