De Onderzoeksraad voor Veiligheid voert drie onderzoeken uit naar aanleiding van het neerstorten van vlucht MH17.
Toedracht
Het eerste onderzoek richt zich op het vaststellen van de oorzaak van het neerstorten van het vliegtuig. Dit is een internationaal onderzoek, waarbij meerdere landen betrokken zijn en dat wordt uitgevoerd overeenkomstig de regels van ICAO. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft de leiding over dit onderzoek. Op basis van feiten uit het onderzoek wordt beoogd de oorzaak van de crash vast te stellen en andere oorzaken uit te sluiten.
Het doel van het internationale onderzoek is om de nabestaanden en de (internationale) gemeenschap te informeren over wat de oorzaak is geweest van de crash. Daarvoor is een grondig onderzoek nodig, waarin alle beschikbare informatie wordt gebruikt om de exacte oorzaak vast te stellen en bovendien andere mogelijke oorzaken zoveel mogelijk uit te sluiten. Het onderzoek moet ervoor zorgen dat de conclusie over de oorzaak van de crash onomstreden is en daardoor algemeen wordt geaccepteerd. De Raad wil zo voorkomen dat nabestaanden in de toekomst worden geconfronteerd met nieuwe speculaties die onzekerheid veroorzaken over de toedracht van de ramp.
Naast het internationaal gecoördineerde onderzoek naar de oorzaak van het neerstorten van het vliegtuig doet de Onderzoeksraad twee aanvullende onderzoeken.
Vliegroute
Een onderzoek naar de besluitvorming over vliegroutes en de risico-afweging die is gemaakt bij de keuze voor de vliegroute over Oost-Oekraïne. De Onderzoeksraad blikt daarbij niet alleen terug maar bekijkt ook het systeem in den brede met het doel lessen voor de toekomst te trekken.
Passagierslijst
Een onderzoek naar de totstandkoming van passagierslijsten in het algemeen en waarom de volledige passagierslijst van MH17 niet direct beschikbaar was. Ook hier kijkt de Onderzoeksraad enerzijds terug op hoe het gegaan in bij vlucht MH17. Anderzijds wordt organisatie rond de totstandkoming van passagierslijsten in het algemeen onderzocht met het doel lessen voor de toekomst te trekken.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet geen uitspraken over schuld of aansprakelijkheid en zal die vragen ook niet in zijn onderzoek betrekken.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de gecrashte 777 vind je hier.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

