Het is weer tijd voor een optimistische schatting van het aantal benodigde piloten de komende 20 jaar. Boeing voorspelt een behoefte van ruim een half miljoen nieuwe piloten in de komende 20 jaar en daarnaast nog eens meer dan een half miljoen luchtvaarttechnici.
De verdeling van de vraag over de verschillende continenten is volgens Boeing als volgt:
- Asia Pacific – 216,000 pilots and 224,000 technicians
- Europe – 94,000 pilots and 102,000 technicians
- North America – 88,000 pilots and 109,000 technicians
- Latin America – 45,000 pilots and 44,000 technicians
- Middle East – 55,000 pilots and 62,000 technicians
- Africa – 17,000 pilots and 19,000 technicians
- Russia and CIS – 18,000 pilots and 24,000 technicians
“The challenge of meeting the global demand for airline professionals cannot be solved by one company or in one region of the world,” said Sherry Carbary, vice president, Boeing Flight Services. “This is a global issue that can only be solved by all of the parties involved—airlines, aircraft and training equipment manufacturers, training delivery organizations, regulatory agencies and educational institutions around the world.”
The 2014 outlook projects continued increases in pilot demand, which is up approximately 7 percent compared to 2013; and in maintenance training, which increased just over 5 percent. Pilot demand in the Asia Pacific region now comprises 41 percent of the world’s need, and the Middle East region saw significant growth since last year’s outlook due to increased airline capacity and orders for wide-body models which require more crew members.
Goed nieuws voor vliegscholen dit soort berichten. Ondertussen lijkt de markt in Nederland nu toch echt langzaam in beweging te komen. De bufferlijst van de KLM is in rap tempo aan het krimpen en ook Transavia is aan het aannemen. Daar staat tegenover dat er nog een overschot aan werkloze piloten blijft bestaan.