Zoekgebied
In juni heeft een internationale werkgroep het zoekgebied bepaald. Dit is gebeurd aan de hand van satellietdata verzonden door het vliegtuig. Het betreft een gebied van 60.000 vierkante kilometer, iets kleiner dan Nederland en België samen. Het ligt op de zevende arc, een dunne lange lijn waar alle mogelijke punten op liggen waar de laatste communicatie plaatsvond. Volgens de werkgroep is dit het meest waarschijnlijke gebied. Door het moment en de data van de communicatie is het waarschijnlijk dat de Boeing 777-200ER zonder brandstof zat.
In kaart brengen
Sinds 24 mei wordt de zeebodem van het zoekgebied in kaart gebracht. De locatie is zo afgelegen dat er nog weinig over bekend is. Dit is noodzakelijk voordat het daadwerkelijke zoeken kan beginnen. Afhankelijk van de diepte is er andere apparatuur nodig om te zoeken. De apparatuur zal aan een kabel tot circa 5 km onder het schip hangen en worden voortgesleept. Door de kaart van de zeebodem wordt ook voorkomen dat het botst tegen een ‘onder water berg’.
Fugro
Twee schepen voor deze bathymetric-scan uit. Het langst bezig is de Zhu Kezhen, een Chinees marineschip. Tot 30 juli heeft dit schip 25.000km2 in kaart gebracht. Het tweede schip is de Fugro Equator van het Nederlandse Fugro. Dit bedrijf is door Australië ingehuurd voor deze klus. Beide schepen hebben samen op 30 juli 43.000km2 gescand.
Derde schip
Maleisië stuurt een marine schip om de bathymetric search te versnellen. De KD Mutiara zal 18 augustus in het zoekgebied aankomen en er 4 maanden blijven. De schepen worden (logistiek) ondersteund door twee andere schepen: de Chinese Haixun 01 en de Maleisische Bunga Mas 6.
Kaart maken
De ruwe data gaat naar Geoscience Australia waar er een gebruiksvriendelijke kaart van wordt gemaakt. Geoscience heeft inmiddels 41.000 km2 verwerkt. In september moet deze gehele fase afgerond zijn.
Volgende fase: Zoeken
Als de volledige kaart er is kan het daadwerkelijke zoeken naar de Boeieng van Malaysia Airlines beginnen. Australië leidt en coördineert ook deze fase. Wederom is Fugro ingehuurd om te zoeken. Het bedrijf gaat met twee schepen zoeken: de Equator, die al ter plekke is, en de Fugro Discovery. De Discovery is vanuit Engeland vertrokken met de benodigde apparatuur aan boord.
©Fugro
Begin
De verwachting is dat de Discovery eind september aan het werk gaat. De Equator zal half september klaar zijn met de bathymetric search en daarna worden klaargemaakt voor de zoekactie. Niet lang na de Discovery zal ook dit Fugro schip gaan zoeken. Gezocht wordt met een towed sidescan sonar. Dit apparaat is 6 meter lang en wordt op 150 meter boven de zeebodem voortgesleept door het moederschip. Er wordt een strook van 400 meter breed in kaart gebracht, gedetailleerd tot objecten van 10 centimeter. Het is onwaarschijnlijk dat de Boeing in één stuk onder water ligt, waarschijnlijker is een veld met grotere en kleinere wrakstukken.
Meer schepen
Ook Maleisië blijft ondersteunen, in deze fase met 4 schepen. Beide schepen die nu in het gebied zijn blijven daar. Tevens worden er nog twee schepen ingezet die met side scan sonar gaan zoeken. Deze schepen worden door staatsbedrijven Petronas en Boustead Heavy Industries geleverd. Tevens staat Petronas klaar om search and recovery activeiten te ondernemen om bijvoorbeeld zwarte dozen of delen van de Boeing boven te halen.
Gevonden?
Als er op de scans iets naar voren komt dat beter moet worden bekeken heeft zowel Fugro als Petronas een onbemande onderzeeër tot de beschikking. Deze daalt af en brengt het voorwerp met sonar in kaart en kan ook camera’s gebruiken. Als het toestel gevonden is, is de volgende klus het bergen van de zwarte dozen. Er gaat een onbemande onderzeeër zo groot als een Ford Transit aan de slag. Dit voortuig kan zich door stukken metaal knippen als dat nodig is. Petronas heeft vegelijkbare apparatuur.
Eind
De verwachting is dat het 12 maanden gaat duren om het hele gebied te doorzoeken. Het contract dat Australië met Fugro heeft afgesloten voor € 41,6 miljoen houdt in dat er ook zolang gezocht kan worden. Daarna is het geld voor Fugro op. Het is onbekend wat er gebeurt als MH370 dan nog niet gevonden is. Het grotere gebied op bovenstaande kaart is 1,1 miljoen km2, zo groot als Spanje en Frankrijk samen.
MH370
Vlucht 370 van Malaysia Airlines vertrok op 8 maart 00:41 Maleisische tijd van Kuala Lumpur. De Boeing 77-200ER was met 227 passagiers en 12 crewleden aan boord onderweg naar Peking. Om 1:19 was het laatste radiocontact met de Maleisische luchtverkeersleiding, het toestel zou het Vietnamese luchtruim invliegen. Twee minuten later verdwijnt het van de radar, waarschijnlijk wordt de transponder uitgezet. Om 02:15 wordt het aan de andere kant van Maleisië door miliaire radar opgepikt, er wordt geen actie ondernemen omdat er geen dreiging wordt gezien. Het toestel communiceert nog 6 keer succesvol met een satelliet: een handshake. Om 8:19 is er nog een gedeeltelijke handshake, er wordt aangenomen dat toen de Boeing zonder brandstof zat boven de Zuid Indische Oceaan.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

