Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Piloot bewusteloos tijdens de landing

    07/11/2025

    Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025

    VVD’s droomkabinet: hoop voor de luchtvaart? | Analyse

    29/10/2025

    De high lights van Transavia

    25/10/2025
  • Editors’ choice

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025

    Embraer heeft grootse plannen, maar moet keuzes maken

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»MH370 – Hoe staat het ervoor?
Achtergrond

MH370 – Hoe staat het ervoor?

Door Redactie16 augustus 2014, 12:05 • Update 26 juli 2020, 22:37Leestijd: 5 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Zoekgebied

In juni heeft een internationale werkgroep het zoekgebied bepaald. Dit is gebeurd aan de hand van satellietdata verzonden door het vliegtuig. Het betreft een gebied van 60.000 vierkante kilometer, iets kleiner dan Nederland en België samen. Het ligt op de zevende arc, een dunne lange lijn waar alle mogelijke punten op liggen waar de laatste communicatie plaatsvond. Volgens de werkgroep is dit het meest waarschijnlijke gebied. Door het moment en de data van de communicatie is het waarschijnlijk dat de Boeing 777-200ER zonder brandstof zat.

In kaart brengen

Sinds 24 mei wordt de zeebodem van het zoekgebied in kaart gebracht. De locatie is zo afgelegen dat er nog weinig over bekend is. Dit is noodzakelijk voordat het daadwerkelijke zoeken kan beginnen. Afhankelijk van de diepte is er andere apparatuur nodig om te zoeken. De apparatuur zal aan een kabel tot circa 5 km onder het schip hangen en worden voortgesleept. Door de kaart van de zeebodem wordt ook voorkomen dat het botst tegen een ‘onder water berg’.

©Fugro
©Fugro

Fugro
Twee schepen voor deze bathymetric-scan uit. Het langst bezig is de Zhu Kezhen, een Chinees marineschip. Tot 30 juli heeft dit schip 25.000km2 in kaart gebracht. Het tweede schip is de Fugro Equator van het Nederlandse Fugro. Dit bedrijf is door Australië ingehuurd voor deze klus. Beide schepen hebben samen op 30 juli 43.000km2 gescand.

Derde schip
Maleisië stuurt een marine schip om de bathymetric search te versnellen. De KD Mutiara zal 18 augustus in het zoekgebied aankomen en er 4 maanden blijven. De schepen worden (logistiek) ondersteund door twee andere schepen: de Chinese Haixun 01 en de Maleisische Bunga Mas 6.

Kaart maken
De ruwe data gaat naar Geoscience Australia waar er een gebruiksvriendelijke kaart van wordt gemaakt. Geoscience heeft inmiddels 41.000 km2 verwerkt. In september moet deze gehele fase afgerond zijn.

KD Matiara
KD Matiara

Volgende fase: Zoeken

Als de volledige kaart er is kan het daadwerkelijke zoeken naar de Boeieng van Malaysia Airlines beginnen. Australië leidt en coördineert ook deze fase. Wederom is Fugro ingehuurd om te zoeken. Het bedrijf gaat met twee schepen zoeken: de Equator, die al ter plekke is, en de Fugro Discovery. De Discovery is vanuit Engeland vertrokken met de benodigde apparatuur aan boord.

Fugro discovery ©Fugro
Fugro discovery
©Fugro

Begin
De verwachting is dat de Discovery eind september aan het werk gaat. De Equator zal half september klaar zijn met de bathymetric search en daarna worden klaargemaakt voor de zoekactie. Niet lang na de Discovery zal ook dit Fugro schip gaan zoeken. Gezocht wordt met een towed sidescan sonar. Dit apparaat is 6 meter lang en wordt op 150 meter boven de zeebodem voortgesleept door het moederschip. Er wordt een strook van 400 meter breed in kaart gebracht, gedetailleerd tot objecten van 10 centimeter. Het is onwaarschijnlijk dat de Boeing in één stuk onder water ligt, waarschijnlijker is een veld met grotere en kleinere wrakstukken.

©Fugro
©Fugro

Meer schepen
Ook Maleisië blijft ondersteunen, in deze fase met 4 schepen. Beide schepen die nu in het gebied zijn blijven daar. Tevens worden er nog twee schepen ingezet die met side scan sonar gaan zoeken. Deze schepen worden door staatsbedrijven Petronas en Boustead Heavy Industries geleverd. Tevens staat Petronas klaar om search and recovery activeiten te ondernemen om bijvoorbeeld zwarte dozen of delen van de Boeing boven te halen.

Gevonden?
Als er op de scans iets naar voren komt dat beter moet worden bekeken heeft zowel Fugro als Petronas een onbemande onderzeeër tot de beschikking. Deze daalt af en brengt het voorwerp met sonar in kaart en kan ook camera’s gebruiken. Als het toestel gevonden is, is de volgende klus het bergen van de zwarte dozen. Er gaat een onbemande onderzeeër zo groot als een Ford Transit aan de slag. Dit voortuig kan zich door stukken metaal knippen als dat nodig is. Petronas heeft vegelijkbare apparatuur.

©Fugro
©Fugro

Eind
De verwachting is dat het 12 maanden gaat duren om het hele gebied te doorzoeken. Het contract dat Australië met Fugro heeft afgesloten voor € 41,6 miljoen houdt in dat er ook zolang gezocht kan worden. Daarna is het geld voor Fugro op. Het is onbekend wat er gebeurt als MH370 dan nog niet gevonden is. Het grotere gebied op bovenstaande kaart is 1,1 miljoen km2, zo groot als Spanje en Frankrijk samen.

MH370

Vlucht 370 van Malaysia Airlines vertrok op 8 maart 00:41 Maleisische tijd van Kuala Lumpur. De Boeing 77-200ER was met 227 passagiers en 12 crewleden aan boord onderweg naar Peking. Om 1:19 was het laatste radiocontact met de Maleisische luchtverkeersleiding, het toestel zou het Vietnamese luchtruim invliegen. Twee minuten later verdwijnt het van de radar, waarschijnlijk wordt de transponder uitgezet. Om 02:15 wordt het aan de andere kant van Maleisië door miliaire radar opgepikt, er wordt geen actie ondernemen omdat er geen dreiging wordt gezien. Het toestel communiceert nog 6 keer succesvol met een satelliet: een handshake. Om 8:19 is er nog een gedeeltelijke handshake, er wordt aangenomen dat toen de Boeing zonder brandstof zat boven de Zuid Indische Oceaan.

Route_MH370_1

Meer Nieuws

Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
Boeing Boeing 777 Malaysia MH370
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025Selim Tuncyurek

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025Selim Tuncyurek

Piloot bewusteloos tijdens de landing

07/11/2025Selim Tuncyurek
Recent

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Nieuwe aanwinst voor Oekraïense luchtmacht

03/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?