fbpx
IncidentenOnderwerpen

Crash Mali: Toestel in spiraalvormige hoge snelheid daling

De eerste bevindingen uit het onderzoek naar de crash van Air Algerie vlucht AH5017 in Mali zijn bekend gemaakt.

Daling
Uit informatie uit de flight data recorder (zwarte doos) wordt duidelijk dat het toestel twee minuten na het bereiken van de cruise hoogte en snelheid langzaam steeds meer snelheid verliest. Tevens verliest het vliegtuig steeds meer hoogte. Dan maakt het vliegtuig een bocht naar links en begint snel hoogte te verliezen met grote verschillen in de stand van de neus en de scherpte van de bocht. Dit hebben de Franse en Malinese luchtvaart autoriteiten bekend gemaakt.

De vlucht

  • Vlucht AH5017 vertrekt op 24 juli om 01:15 lokale ijd van Ouagadougou, Burkina Faso naar Algiers. Aan boord waren 110 passagiers en 6 crewleden. De MD-83 was inclusief personeel geleasd van het Spaanse Swiftair. Het toestel met registratie EC-LTV had de eerste vlucht in 1996.
  • Na take-off klom het naar flight level 310. FL310 werd om 1:37 bereikt
  • Op FL310 (31.000 voet / ca 9.500 meter) was de klim afgerond en stabiliseerde het vliegtuig in het cruise deel van de vlucht. De snelheid was 273 kt (850 km/u).
  • Twee minuten na de start van de cruise begon de snelheid terug te lopen, de hoogte bleef eerst gelijk. Om 1:45 is de snelheid 200kt.
  • Daarna begint het toestel te dalen. De snelheid neemt ook nog steeds af tot ongeveer 160kt.
  • De MD-83 maakt een bocht naar links en verliest snel hoogte. Tijdens de snelle daling zijn grote veranderingen in pitch en bank. Het toestel blijft in een linkerspiraal dalen tot het einde van de opname. Het laatst opgenomen punt is om 1:47:15. Het toestel heeft nu een hoogte van 1.600ft en een snelheid van 380kt. De daalsnelheid is extreem hoog.
  • Het toestel crasht in de buurt van Gossi, Mali. 50 km over de grens met Burkina Faso. Alle inzittenden komen om het leven.

Nog niet alle gegevens uit de recorder zijn gevalideerd of doorgerekend. Bijvoorbeeld wat de motoren hebben gedaan is nog niet bekend. Meer informatie zal nog volgen.

©BEA
©BEA

Cockpit Voice Recorder
Ook deze zwarte doos is gevonden en uiteraard wilde de onderzoekers het uitlezen. De magnetische band waar de info op stond was beschadigd maar kon gerepareerd en uitgelezen worden. Echter, de data was onbruikbaar waarschijnlijk door een probleem in de recorder. De onderzoekers denken dat dit los staat van de crash. De analyse gaat door in de hoop toch info te verkrijgen. Er wordt nu op andere manieren data verzameld van alle communicatie die er geweest is met de grond en/of andere toestellen.

Weer
Het was slecht weer, er lag een storing op de route. Er zijn kleine koerscorrecties geweest om dit deels te ontwijken. Op het vluchtpad is te zien dat er langs de randen van het storingsgebied werd gevlogen.

©BEA
©BEA

Ongebruikelijk
Het komt niet vaak voor dat een vliegtuig tijdens cruise crasht. Boeing heeft onderzoek gedaan en concludeert dat tussen 1959 en 2012 9% van de crashes gebeuren tijdens de cruise fase van de vlucht. Het is wel zo dat 18% van de alle doden in de periode zijn gevallen tijdens een ongeluk in de cruise fase.

©Boeing
©Boeing

Crashsite


Grotere kaart weergeven

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button