• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023

    KLM ziet opstapeling: ‘Mogelijkheid blijft uit’

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Crash Mali: Toestel in spiraalvormige hoge snelheid daling
Incidenten

Crash Mali: Toestel in spiraalvormige hoge snelheid daling

RedactieBy Redactie17/08/2014Updated:26/07/20203 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De eerste bevindingen uit het onderzoek naar de crash van Air Algerie vlucht AH5017 in Mali zijn bekend gemaakt.

Daling
Uit informatie uit de flight data recorder (zwarte doos) wordt duidelijk dat het toestel twee minuten na het bereiken van de cruise hoogte en snelheid langzaam steeds meer snelheid verliest. Tevens verliest het vliegtuig steeds meer hoogte. Dan maakt het vliegtuig een bocht naar links en begint snel hoogte te verliezen met grote verschillen in de stand van de neus en de scherpte van de bocht. Dit hebben de Franse en Malinese luchtvaart autoriteiten bekend gemaakt.

De vlucht

  • Vlucht AH5017 vertrekt op 24 juli om 01:15 lokale ijd van Ouagadougou, Burkina Faso naar Algiers. Aan boord waren 110 passagiers en 6 crewleden. De MD-83 was inclusief personeel geleasd van het Spaanse Swiftair. Het toestel met registratie EC-LTV had de eerste vlucht in 1996.
  • Na take-off klom het naar flight level 310. FL310 werd om 1:37 bereikt
  • Op FL310 (31.000 voet / ca 9.500 meter) was de klim afgerond en stabiliseerde het vliegtuig in het cruise deel van de vlucht. De snelheid was 273 kt (850 km/u).
  • Twee minuten na de start van de cruise begon de snelheid terug te lopen, de hoogte bleef eerst gelijk. Om 1:45 is de snelheid 200kt.
  • Daarna begint het toestel te dalen. De snelheid neemt ook nog steeds af tot ongeveer 160kt.
  • De MD-83 maakt een bocht naar links en verliest snel hoogte. Tijdens de snelle daling zijn grote veranderingen in pitch en bank. Het toestel blijft in een linkerspiraal dalen tot het einde van de opname. Het laatst opgenomen punt is om 1:47:15. Het toestel heeft nu een hoogte van 1.600ft en een snelheid van 380kt. De daalsnelheid is extreem hoog.
  • Het toestel crasht in de buurt van Gossi, Mali. 50 km over de grens met Burkina Faso. Alle inzittenden komen om het leven.

Nog niet alle gegevens uit de recorder zijn gevalideerd of doorgerekend. Bijvoorbeeld wat de motoren hebben gedaan is nog niet bekend. Meer informatie zal nog volgen.

©BEA
©BEA

Cockpit Voice Recorder
Ook deze zwarte doos is gevonden en uiteraard wilde de onderzoekers het uitlezen. De magnetische band waar de info op stond was beschadigd maar kon gerepareerd en uitgelezen worden. Echter, de data was onbruikbaar waarschijnlijk door een probleem in de recorder. De onderzoekers denken dat dit los staat van de crash. De analyse gaat door in de hoop toch info te verkrijgen. Er wordt nu op andere manieren data verzameld van alle communicatie die er geweest is met de grond en/of andere toestellen.

Weer
Het was slecht weer, er lag een storing op de route. Er zijn kleine koerscorrecties geweest om dit deels te ontwijken. Op het vluchtpad is te zien dat er langs de randen van het storingsgebied werd gevlogen.

©BEA
©BEA

Ongebruikelijk
Het komt niet vaak voor dat een vliegtuig tijdens cruise crasht. Boeing heeft onderzoek gedaan en concludeert dat tussen 1959 en 2012 9% van de crashes gebeuren tijdens de cruise fase van de vlucht. Het is wel zo dat 18% van de alle doden in de periode zijn gevallen tijdens een ongeluk in de cruise fase.

©Boeing
©Boeing

Crashsite


Grotere kaart weergeven

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Air Algerie
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

26/09/2023Redactie

Trump: ‘Boeing had naar mij moeten luisteren’

26/09/2023Redactie

Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

25/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

26/09/2023

Trump: ‘Boeing had naar mij moeten luisteren’

26/09/2023

Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

25/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?