Door de twee rampen die Malaysia Airlines getroffen hebben durft veel cabine personeel niet meer te vliegen.
Vooral vrouwen
Volgens voorzitter van de vakbond van cabine personeel van Malaysia, Abdul Malek Ariff, zijn het vooral de vrouwen die bang zijn geworden om te vliegen. “Momenteel valt er weinig aan te doen, het is hopen dat het binnenkort normaliseert.”
“This is a very difficult time. I mean, losing one aircraft is bad enough, but losing two over such a short period was simply too much to handle”
Lange dagen
Er zijn 200 mensen opgestapt en nu nog maar 3.000 over. De overgebleven flight attendants maken lange dagen tot 12 uur. Er worden amper nieuwe mensen aangenomen en toch moet er gevlogen blijven worden. “We don’t have a choice”. De CAO geeft de mogelijkheid eerder met pensioen te gaan, maar door de acute tekorten worden deze aanvragen momenteel afgewezen.
Piek
Vlak na de ramp met MH17 was er een piek in ontslagen, maar nu is het weer terug op een normaal niveau. In The Edge Financial Daile zegt een denior crewmember dat verschillende collega’s geplaagd werden door terugkerende nachtmerrie’s en sommigen hulp van psychiaters hebben gezicht. Hij zegt ook:
“Apart from the pressure of having to deal with the loss of loved ones and colleagues, we also have to answer all kinds of questions from passengers, many of whom are insensitive to what we are going through”.
Nieuws over MH17
Al ons nieuws over de gecrashte 777 vind je hier.
Berichten MH370
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
