De Ondernemingsraad (OR) en de directie van Martinair werken samen aan een plan voor een doorstart van de vrachttak van Air France-KLM.
Cargo
De cargodivisie van AF-KLM staat al langer onder druk. Het passagiervervoer zit (voorzichtig) in de groei, maar de vracht neemt nog steeds af. De directie van Air France-KLM wil de vrachtdivisie inkrimpen door de aanhoudende verliezen. Martinair ziet nog wel mogelijkheden voor de vracht. De directie van Martinair bevestigt een plan te hebben ontvangen van de OR. Dit meldt het FD.
Investeren
De ondernemingsraad wil dat er geïnvesteerd wordt in zuinigere vliegtuigen zodat makkelijker op prijs geconcurreerd kan worden. De OR heeft met ‘talloze deskundigen’ gesproken en concludeert dat Martinair winstgevend kan zijn met meer dan 12 nieuwe vliegtuigen.
Toekomst
De moedermaatschappij zou volgens het FD plannen hebben de vrachtdivisie te concentreren in Parijs. Op Schiphol zullen dan geen full firghters meer staan, vracht zal alleen met reguliere lijndiensten worden vervoerd. De OR van Martinair probeert dit tegen te gaan.