Een kapot rotorblad heeft voor een motorbrand gezorgd in een A330 van Cathay Pacific op 16 mei 2011.
Motorbrand
De A330-300 vertrok van Singapore-Changi Airport naar Jakarta. Om 01:29 klom de Airbus door 33.000ft toen de nummer 2 motor ermee stopte, een harde knal was hoorbaar en een vibratie werd gevoeld. De cockpitcrew heeft de motor uitgezet en een noodgeval werd uitgeroepen. ATC van Singapore Airport werd op de hoogte gesteld en die maakte landingsbanen vrij.
Een kwartier na het probleem werd in de cockpit aangegeven dat er een brand was. Het vliegtuig was op 10.500ft en verder aan het dalen. De crew heeft de eerste brandblusser van de brandblusinstallatie geopend. De brandmelding ging uit, maar 69 seconden later verscheen die weer. De 2e blusser werd geleegd waarna het alarm aan en uit bleef gaan.
Na landing werd eerst de motor geïnspecteerd, daar bleek nog brand te zijn. De motor werd geblust. Niemand raakte gewond.
Onderzoek
Na onderzoek bleek dat er van één rotorblad 130mm was afgebroken. Dit zorgde voor een inbalans in de motor waardoor de overige rotorbladen de omhulsing raakten. Daardoor ontstond een vonk. Door het afbreken was er ook een brandstofleiding geraakt, samen met de vonken kwam er brand. Het blussen lukte niet goed door de gaten die in de motor waren geslagen. De AAIB (onderzoeksraad uit Singapore) geeft een veiligheidsaanwijzing aan de motorbouwer Rolls-Royce naar het ontwerp van de motor te kijken. Een blad moet kunnen afbreken zonder dat er een inbalans ontstaat.
Lees het hele rapport (pdf).
01:00 Runway 02L/20R was closed for scheduled maintenance. Planned closure time was from 0100 to 0700 hours.
01:12 Incident aircraft took off from Runway 02C.
01:29:34 A loud bang was heard and severe airframe vibration was felt by the flight crew.
01:29:52 No.2 engine was put to idle.
01:30:31 The flight crew shut down No.2 engine, which closed both the High Pressure (HP) and Low Pressure (LP) fuel valves. Flight crew declared Mayday and flew back to Changi Airport.
Exact time undetermined: APU was started.
01:45 Tower Controller initiated opening of Runway 02L/20R.
01:45:36 No.2 engine fire warning indication came on for the first time. Flight crew discharged one engine fire extinguishing bottle.
01:46:14 No.2 engine fire warning indication was cleared.
01:47:23 No.2 engine fire warning indication re-appeared. Flight crew discharged the second engine fire extinguishing bottle.
01:54 Runway 02C/20C was reserved for the emergency aircraft when it was about seven nautical miles away.
01:57:41 Aircraft landed on Runway 02C, vacated the runway and stopped at Taxiway E5. The AES vehicles were given clearance by the control tower to proceed to the aircraft. The AES personnel commenced fighting the No.2 engine fire.
01:59 Flight crew wanted to check the status of No.2 engine fire before deciding if an evacuation was necessary. They informed cabin crew to stand by in case an evacuation was necessary.
02:00:55 Based on FDR, the No.2 engine fire warning indication was cleared.
02:01 The flight crew shut down No.1 engine. Flight crew made first attempt (unsuccessful) to contact the FC.
Exact time undetermined: The AES Commander attempted to contact the flight crew but was unsuccessful.
02:04 After various unsuccessful transmissions to contact the FC, the PM opened the cockpit window and spoke to the FC.
02:06 Flight crew and the AES established radio communication.
02:10 Runway 02L/20R was opened.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

