• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Compensatie voor overlast rond Schiphol

    02/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023
  • Achtergrond

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Kapot rotorblad zorgt voor motorbrand en noodlanding A330
Incidenten

Kapot rotorblad zorgt voor motorbrand en noodlanding A330

RedactieBy Redactie27/08/2014Updated:26/07/20203 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een kapot rotorblad heeft voor een motorbrand gezorgd in een A330 van Cathay Pacific op 16 mei 2011.

Motorbrand
De A330-300 vertrok van Singapore-Changi Airport naar Jakarta. Om 01:29 klom de Airbus door 33.000ft toen de nummer 2 motor ermee stopte, een harde knal was hoorbaar en een vibratie werd gevoeld. De cockpitcrew heeft de motor uitgezet en een noodgeval werd uitgeroepen. ATC van Singapore Airport werd op de hoogte gesteld en die maakte landingsbanen vrij.

Een kwartier na het probleem werd in de cockpit aangegeven dat er een brand was. Het vliegtuig was op 10.500ft en verder aan het dalen. De crew heeft de eerste brandblusser van de brandblusinstallatie geopend. De brandmelding ging uit, maar 69 seconden later verscheen die weer. De 2e blusser werd geleegd waarna het alarm aan en uit bleef gaan.

Na landing werd eerst de motor geïnspecteerd, daar bleek nog brand te zijn. De motor werd geblust. Niemand raakte gewond.

Onderzoek
Na onderzoek bleek dat er van één rotorblad 130mm was afgebroken. Dit zorgde voor een inbalans in de motor waardoor de overige rotorbladen de omhulsing raakten. Daardoor ontstond een vonk. Door het afbreken was er ook een brandstofleiding geraakt, samen met de vonken kwam er brand. Het blussen lukte niet goed door de gaten die in de motor waren geslagen. De AAIB (onderzoeksraad uit Singapore) geeft een veiligheidsaanwijzing aan de motorbouwer Rolls-Royce naar het ontwerp van de motor te kijken. Een blad moet kunnen afbreken zonder dat er een inbalans ontstaat.

Lees het hele rapport (pdf).

01:00 Runway 02L/20R was closed for scheduled maintenance. Planned closure time was from 0100 to 0700 hours.
01:12 Incident aircraft took off from Runway 02C.
01:29:34 A loud bang was heard and severe airframe vibration was felt by the flight crew.
01:29:52 No.2 engine was put to idle.
01:30:31 The flight crew shut down No.2 engine, which closed both the High Pressure (HP) and Low Pressure (LP) fuel valves. Flight crew declared Mayday and flew back to Changi Airport.
Exact time undetermined: APU was started.
01:45 Tower Controller initiated opening of Runway 02L/20R.
01:45:36 No.2 engine fire warning indication came on for the first time. Flight crew discharged one engine fire extinguishing bottle.
01:46:14 No.2 engine fire warning indication was cleared.
01:47:23 No.2 engine fire warning indication re-appeared. Flight crew discharged the second engine fire extinguishing bottle.
01:54 Runway 02C/20C was reserved for the emergency aircraft when it was about seven nautical miles away.
01:57:41 Aircraft landed on Runway 02C, vacated the runway and stopped at Taxiway E5. The AES vehicles were given clearance by the control tower to proceed to the aircraft. The AES personnel commenced fighting the No.2 engine fire.
01:59 Flight crew wanted to check the status of No.2 engine fire before deciding if an evacuation was necessary. They informed cabin crew to stand by in case an evacuation was necessary.
02:00:55 Based on FDR, the No.2 engine fire warning indication was cleared.
02:01 The flight crew shut down No.1 engine. Flight crew made first attempt (unsuccessful) to contact the FC.
Exact time undetermined: The AES Commander attempted to contact the flight crew but was unsuccessful.
02:04 After various unsuccessful transmissions to contact the FC, the PM opened the cockpit window and spoke to the FC.
02:06 Flight crew and the AES established radio communication.
02:10 Runway 02L/20R was opened.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Airbus Airbus A330 Cathay Pacific
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023Redactie

Passagier aangehouden na opnames uit 737

03/10/2023Redactie

Emirates A380 niet weerhouden | Video

03/10/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023

Passagier aangehouden na opnames uit 737

03/10/2023

Emirates A380 niet weerhouden | Video

03/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?