Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Kapot rotorblad zorgt voor motorbrand en noodlanding A330
Incidenten

Kapot rotorblad zorgt voor motorbrand en noodlanding A330

RedactieDoor Redactie27/08/2014Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een kapot rotorblad heeft voor een motorbrand gezorgd in een A330 van Cathay Pacific op 16 mei 2011.

Motorbrand
De A330-300 vertrok van Singapore-Changi Airport naar Jakarta. Om 01:29 klom de Airbus door 33.000ft toen de nummer 2 motor ermee stopte, een harde knal was hoorbaar en een vibratie werd gevoeld. De cockpitcrew heeft de motor uitgezet en een noodgeval werd uitgeroepen. ATC van Singapore Airport werd op de hoogte gesteld en die maakte landingsbanen vrij.

Een kwartier na het probleem werd in de cockpit aangegeven dat er een brand was. Het vliegtuig was op 10.500ft en verder aan het dalen. De crew heeft de eerste brandblusser van de brandblusinstallatie geopend. De brandmelding ging uit, maar 69 seconden later verscheen die weer. De 2e blusser werd geleegd waarna het alarm aan en uit bleef gaan.

Na landing werd eerst de motor geïnspecteerd, daar bleek nog brand te zijn. De motor werd geblust. Niemand raakte gewond.

Onderzoek
Na onderzoek bleek dat er van één rotorblad 130mm was afgebroken. Dit zorgde voor een inbalans in de motor waardoor de overige rotorbladen de omhulsing raakten. Daardoor ontstond een vonk. Door het afbreken was er ook een brandstofleiding geraakt, samen met de vonken kwam er brand. Het blussen lukte niet goed door de gaten die in de motor waren geslagen. De AAIB (onderzoeksraad uit Singapore) geeft een veiligheidsaanwijzing aan de motorbouwer Rolls-Royce naar het ontwerp van de motor te kijken. Een blad moet kunnen afbreken zonder dat er een inbalans ontstaat.

Lees het hele rapport (pdf).

01:00 Runway 02L/20R was closed for scheduled maintenance. Planned closure time was from 0100 to 0700 hours.
01:12 Incident aircraft took off from Runway 02C.
01:29:34 A loud bang was heard and severe airframe vibration was felt by the flight crew.
01:29:52 No.2 engine was put to idle.
01:30:31 The flight crew shut down No.2 engine, which closed both the High Pressure (HP) and Low Pressure (LP) fuel valves. Flight crew declared Mayday and flew back to Changi Airport.
Exact time undetermined: APU was started.
01:45 Tower Controller initiated opening of Runway 02L/20R.
01:45:36 No.2 engine fire warning indication came on for the first time. Flight crew discharged one engine fire extinguishing bottle.
01:46:14 No.2 engine fire warning indication was cleared.
01:47:23 No.2 engine fire warning indication re-appeared. Flight crew discharged the second engine fire extinguishing bottle.
01:54 Runway 02C/20C was reserved for the emergency aircraft when it was about seven nautical miles away.
01:57:41 Aircraft landed on Runway 02C, vacated the runway and stopped at Taxiway E5. The AES vehicles were given clearance by the control tower to proceed to the aircraft. The AES personnel commenced fighting the No.2 engine fire.
01:59 Flight crew wanted to check the status of No.2 engine fire before deciding if an evacuation was necessary. They informed cabin crew to stand by in case an evacuation was necessary.
02:00:55 Based on FDR, the No.2 engine fire warning indication was cleared.
02:01 The flight crew shut down No.1 engine. Flight crew made first attempt (unsuccessful) to contact the FC.
Exact time undetermined: The AES Commander attempted to contact the flight crew but was unsuccessful.
02:04 After various unsuccessful transmissions to contact the FC, the PM opened the cockpit window and spoke to the FC.
02:06 Flight crew and the AES established radio communication.
02:10 Runway 02L/20R was opened.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Airbus Airbus A330 Cathay Pacific
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

777-piloten krijgen standje van luchtverkeersleiding | Video

09/07/2025Redactie

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025Redactie

“Britse” Eurofighter Typhoons verleden tijd

09/07/2025Redactie
Recent

777-piloten krijgen standje van luchtverkeersleiding | Video

09/07/2025

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025

Bijenzwerm houdt vliegtuig aan de grond

09/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?