Qantas draait nog steeds met enorme verliezen, maar minder dan verwacht. Komende jaren verandert er veel in de vloot.
Jaarcijfers
Qantas sluit het gebroken boekjaar (FY14) af met een verlies van A$2,8 miljard (€ 2 miljard). Het grootste deel hiervan zit in een afschrijving van de vloot ter waarde van A$ 2,6 miljard. Een boekhoudkundig verlies. Blijft een “echt” verlies over van A$646 miljoen (€ 458 miljoen). Dit bedrag is beter dan wat analisten dachten, de aandelen gaan dan ook omhoog. CEO Alan Joyce zegt een winst voor het komende half jaar te verwachten. Vooral de internationale tak zorgde voor het verlies.
Herstructurering
In 2017 wil Qantas A$2 miljard aan kosten bespaard hebben, afgelopen jaar is 204 miljoen bespaard en komend jaar moet daar 300 miljoen bijkomen. Ook moeten er 5.000 mensen uit zijn in 2017. Dit jaar zijn er 330 mensen vertrokken en voor volgend jaar staan er 1470 op de rol. Dan heeft Qantas 4000 banen gekort. In 2016 en 2017 moeten de laatste 1000 volgen. Van de 2 miljard besparing komt 600 miljoen van vloot en netwerk updates.
Vloot
Sinds 2009 heeft de hele Qantas groep meer dan 140 nieuwe vliegtuigen ontvangen en er 80 uitgefaseerd. Hierdoor is de gemiddelde leeftijd 7,7 jaar, afgelopen 20 jaar is de vloot nog niet zo jong geweest en jonger dan het gemiddelde in Noord Amerika, Europa en Azië-Pacific. Qantas wil de voordelen van de vloot maximaliseren en het afronden van uit pensioneren van de oudere toestellen zo snel mogelijk gedaan hebben. Ook moet het juiste toestel op de juiste route worden ingezet.
Qantas International
De vloot moet 5% meer ingezet gaan worden. Boeing 747’s moeten vervangen worden op Aziatische routes door A330’s.
Vier 747’s gaan vervroegd met pensioen, de laatste begin 2016. Er blijven er 9 over, die hebben het nieuwe A380 interieur gekregen.
Vier 787-8’s gaan naar Jetstar zodat er van Jetstar weer drie A330-200 naar Qantas Domestic kunnen.
Qantas Domestic
Gemiddelde turn-around time moet omlaag zijn in 2015.
Alle 737-800’s zijn uiterlijk half 2015 opnieuw ingericht, waardoor er 3% meer mensen in kunnen.
Alle oude 737-400’s zijn in februari 2014 met pensioen gegaan.
Eind 2014 zijn alle 767-300’s uit de vloot.
Vloot vernieuwing en versimpeling
In 2013 waren er nog 11 vliegtuigtypes, in 2016 moeten dit er nog 7 zijn.
50 uitstaande orders zullen worden afgezegd, veranderd of verkocht.
Bestellingen van 21 A320ceo’s zijn omgezet naar A320neo’s, die 4 jaar later zullen komen. In totaal heeft Qantas nu 99 A320neo’s in bestelling.
Qantas heeft nog voor 50 787-9’s kooprechten bij Boeing en zou die snel kunnen opnemen voor levering vanaf 2017.
Eerder werd al bekend dat leveringen van de 8 laatste A380’s zijn uitgesteld tot na 2023. Er vliegen nu 12 A380’s voor Qantas.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!