fbpx
AirlinesOnderwerpen

MAS maakt herstructurering bekend: 6.000 banen verloren

Malaysia Airlines gaat 6.000 van de 20.000 banen schrappen. Na de twee tragedies die het personeel te verwerken heeft gekregen is dit een volgende klap.

Herstructurering
Malaysia Airlines is al sinds 2010 in de rode cijfers. Na de rampen met MH370 en MH17 is dit nog erger geworden. Grootste aandeelhouder en staatsbedrijf Khazanah heeft nu een 12-punts herstructureringsplan gepresenteerd.

De basis is om de maatschappij van de beurs te halen en een nieuw bedrijf op te richten met een competitieve kostenstructuur en personeelsbestand. Malaysia is heeft circa 100 vliegtuigen, net als Singapore Airlines. SIA heeft echter 5.000 personeelsleden minder en maakt al jaren winst. Malaysia wil nu 6.000 banen schrappen.

Beurs
Eind 2014 moet het bedrijf van de beurs gehaald zijn. Relevante operaties en middelen moeten 1 juli 2015 naar het nieuwe bedrijf overgeheveld zijn. De huidige directeur blijft het oude MAS tot die tijd leiden. voor het nieuwe bedrijf komt ook een nieuwe leider. Tussen 2017 en 2019 moet er een nieuwe beursnotering komen.

Kosten
Khazanah gaat MYR 6 miljard uitgeven voor deze plannen. Het van de beurs halen kost 1,4 miljard, het herstructureren nog eens 1,4 miljard. Daarna wordt bij bepaalde targets gedurende 3 jaar in totaal nog eens 3 miljard in het nieuwe bedrijf getoken.

Gister werden de halfjaarcijfers bekend gemaakt, Malaysia heeft een verlies geleden van MYR 303 miljoen.

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button