fbpx
OnderwerpenVliegtuigen

Chinese Comac begint met eindassemblage C919

Comac begint eind deze maand met de eindassemblage van de nieuwe C919.

Cabine
Het voorste deel van de romp is klaar en staat te wachten in de fabriek. Comac wacht nu op het middelste en achterste deel en de neus. Eind september verwachten ze te kunnen beginnen met het verbinden van de stukken. Later dit jaar moeten ook de staart en de vleugels eraan worden gemaakt. Normaal duurt dit voltallige proces 4 tot 5 maanden, maar comac gaat er langer over doen omdat het de eerste is.

Fabriek
De febriek is klaar om aan het werk te beginnen, verschillende hangars zijn gereed. De fabriek staat in de nieuwe Pudong-area van Shanghai op het vliegveld. Comac gaat de nieuwe 4e baan gebruiken voor testvluchten en als de 5e baan af is wordt die gebruikt. Er is al een taxibaan naar deze twee banen aangelegd vanaf de fabriek. Momenteel werken 50 mensen aan de ‘Iron bird’, zoals de bijnaam is. Ook is er al grond gereserveerd voor de assembalgehal voor een toekomstige widebody.

Tests
Kleinere onderdelen die al ontwikkeld zijn worden nu getest. Aan het einde van het jaar worden onderdelen getest zoals: landing gear, rudder, flaps en spoilers. In november 4 de eerste cockpit systemen worden getest. Voordat de eerste testvlucht wordt uitgevoerd eind 2015 zullen twee series van tests worden afgerond.

Er zijn 400 bestellingen voor de C919, vooral van Chinese bedrijven. Het toestel moet dé concurrent van de 737 en A320 worden.

bron (en foto): flightglobal.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button