fbpx
AirlinesOnderwerpen

Air France-KLM snijdt verder in vracht, minder vergaand dan gedacht

De Board of Directors van Air France-KLM heeft op 4 september 2014 de uitkomsten besproken van de verbeterplannen voor haar Full Freighter-tak.

Inkrimpen
Omdat de vraag naar luchtvrachttransport langzamer herstelt dan verwacht, heeft de Groep extra maatregelen overwogen om de capaciteit verder terug te brengen, boven op de al bestaande inkrimping van de Full Freighter-vloot. Hierbij is onder meer gekeken naar een samenwerkingsverband met een derde partij en naar een mogelijke interne reorganisatie. Na bestudering van de verschillende alternatieven is besloten de Full Freighter-vloot op Schiphol per eind 2016 terug te brengen tot 3 toestellen. Hiertoe zullen 5 MD-11’s gedurende 2015 en 2016 versneld worden uitgefaseerd.

Toestellen
De Groep zal dan beschikken over een Full Freighter-vloot van 5 toestellen: 2 Boeing 777F’s in Parijs en 3 Boeing 747ERF’s in Amsterdam. In 2013 bestond de vloot nog uit 14 toestellen. Vooral de MD-11’s zijn verouderde toestellen die veel brandstof verbruiken. De 747’s zijn destijds slechte leasecontracten voor afgesloten. Blijkbaar zijn ze wel interessanter voor Air France-KLM. In het passagiersvervoer worden ze door heel veel maatschappijen uit de vloot gehaald.

Martinair livery
De MD-11’s zijn in Martinair kleuren, op de 747’s staat het blauwe KLM Cargo. De verwachting is niet dat 3 oudere toestellen nog worden overgespoten. Na 2016 zal dus nergens meer Martinair te zien zijn.

Martinair_Cargo_MD-11_©

Capaciteit
De baas van Martinair zegt tegen Dow Jones dat de capaciteit van de vrachtvliegtuigen met 45% afneemt. Door de groei van vracht in passagiersvliegtuigen neemt de totale vrachtcapaciteit met 10% af. De samenwerking met Delta wordt uitgebreid en er wordt gepraat met Chinese Skyteampartners over uitbreiding van de vrachtsamenwerking. Martinair houdt zijn ondehoudsbedrijf op Schiphol en de vliegopleiding op Lelystad.

Langzaam herstel
De cargo-afdeling maakt al jaren verlies. Internationaal is de markt voor vracht een tijd gekrompen, maar nu is er weer groei. Europa blijft daat echter bij achter. Daarnaast komt er nog meer concurrentie, ondermeer Etihad wil vol inzetten op vrachtvervoer. Er zijn relatief veel nieuwe vrachttoestellen besteld door verschillende maatschappijen. Vrachtvervoer wordt veel gedaan door bedrijven als DHL en FedEx, die van deur tot deur vervoeren.

Martinair
Martinair blijft dus bestaan, weliswaar met een stuk minder toestellen. Martinair heeft waardevolle landingsrechten in Latijns-Amerika. De full frighters blijven nodig voor het bloemenvervoer. Er gaat meer vracht in het ruim van passagierstoestellen (van KLM en Air France) vervoerd worden. De vrachttoestellen zullen nog maar 15% van de vracht uitmaken, volgens cargotopman Erik Varwijk. Hij verwacht in 2017 break even te kunnen draaien, vorig jaar was er nog een verlies van 200 miljoen. In het eerste halfjaar van 2014 was het verlies € 79 miljoen. De inkrimping treft nu vooral Schiphol, omdat er op Parijs al veel bezuinigd is.

Personeel
Voor het overtollige personeel zal binnen de groep anders werk worden gezocht. In Amsterdam komen vors veel banen te vervallen, nu werken er bijna 400 mensen. Air France-KLM streeft ernaar om voor al het betrokken personeel een baan te vinden binnen de Groep. Hierover zal overleg plaatsvinden met de Ondernemingsraad en vakbonden van de betrokken ondernemingen. Steven Verhagen van Nederlandse Vereniging Verkeersvliegers zegt: “Het is onbegrijpelijk dat Air France-KLM zijn positie op de thuismarkt zo te grabbel gooit. Het besluit getuigt van weinig visie”.

“Uitstel van Excecutie”
Verhagen ziet het als uitstel van excecutie. “Als je op je eigen thuisbasis – Schiphol – zo´n inkrimping realiseert, dan is dat funest voor de business”. Met drie vliegtuigen kan er volgens de voorzitter geen levensvatbare bedrijfsvoering worden gevoerd. “Dit is geen teken van kracht, maar de poorten openzetten voor de concurrentie.”

Volgens Air France-KLM blijft de Groep een belangrijke speler in de Europese cargosector dankzij haar uitgebreide netwerk van passagierstoestellen met transportcapaciteit in het vrachtruim, aangevuld met Full Freighter-toestellen zo stelt de luchtvaartgroep. Deze verandering in de Full Freighter-vloot maakt deel uit van een strategisch plan om de bijdrage van Cargo aan de Groep te vergroten. Andere maatregelen zijn o.a. een sterke focus op gespecialiseerde producten als Pharmaceuticals en Express, investeringen in een geavanceerde IT-infrastructuur en e-developments, verdere kostenreductie en meer samenwerkingsverbanden.

Transavia
Ook werd bekend gemaakt dat Transavia gaat groeien. Er komen ruim 2x zoveel vliegtuigen en nieuwe bases.

Meer nieuws
Al het nieuws over de Air France-KLM vernieuwing en plannen staat hier.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button