Malaysia Airlines gaat veranderingen aanbrengen in het routenetwerk om kosten te besparen en weer winstgevend te worden. Komt hierdoor de A380 naar Amsterdam? Het zou zo maar kunnen.
Netwerk
De analisten van CAPA maakten een uitgebreide analyse over de herstructurering bij Malaysia. Er kwam onder andere uit dat Malaysia partners nodig heeft, dat wisten ze zelf ook al want er is aangekondigd hechter met oneworld samen te gaan werken.
Behalve het snijden in 6.000 van de 20.000 banen moet het routenetwerk er ook aan geloven. Malaysia moet regionaler gaan opereren, zich meer focussen en dus minder long haul routes bedienen. Na het snijden van de bestemmingen Buenos Aires, Kaapstad, Johannesburg, Rome en Los Angeles bleven er in 2014 nog 7 long haul routes over: Dubai, Frankfurt, Istanbul, Jeddah, London Heathrow, Parijs en Amsterdam. CAPA verwacht dat er 2 of 3 bestemmingen worden geschrapt.
Vloot
Malaysia heeft een zeer jonge vloot van gemiddeld 4 jaar, behalve de 13 nog vliegende 777-200ER’s. Die zijn gemiddeld 15 jaar oud en stonden al op de nominatie vervangen te worden. Long haul routes worden met deze Boeings gevlogen, maar als er minder van die routes komen kan het slim zijn om ze helemaal niet te vervangen. Zeker als er zoveel bezuinigd moet worden en er routes uitgaan, dan is het niet logisch wel nieuwe toestellen te kopen. Misschien later, maar niet nu en in 2015 moeten de 777’s vervangen worden. Verder vliegt MAS met A330-300’s en 6 A380’s. Hoewel het vullen van een A380 niet gemakkelijk is voor een kleine maatschappij is het wegdoen van de gloednieuwe toestellen eigenlijk geen optie. Ze moeten zo efficiënt mogelijk worden ingezet, een zogenaamde ‘feed’ (overstappers) is belangrijk.
Routes
Onder de long haul routes is Dubai waarschijnlijk de eerste bestemming die wegvalt. MAS vliegt met 1 A330 per dag daarheen en kan geen concurrentie bieden aan Emirates die 4 vluchten per dag (met een 777-300/-300ER) uitvoert. Dat is 294 stoelen tegen 1428. Dat wint MAS nooit en dan kan je beter stoppen. Andere lastige bestemmingen zijn Istanbul en Frankfurt. Op Frankfurt zijn geen overstappers en wordt niet elke dag gevlogen. Ook Istanbul is veel concurrentie en verder weinig feed.
Heathrow
Er vliegen 2 A380’s per dag naar Heathrow, daarmee is bijna de hele markt in handen van Malaysia. Hier geldt dat je dan niet 1 maar 2 A380’s moet vullen. Voor British Airways (ook oneworld lid) zijn er mogelijkheden om op Kuala Lumpur te gaan vliegen (en eventueel doorvliegen naar Australië). Er wordt dan ook hevig gespeculeerd dat er één (heel duur) slot zal worden opgegeven. De directeur van Malaysia heeft dit onlangs ontkend, maar CAPA ziet het wel gebeuren, vooral omdat er voor beide maatschappijen voordelen aan zitten. Als er 1 A380 route wegvalt moet de superjumbo ergens anders heen.
Amsterdam
Malaysia Airlines heeft al lange tijd een goede overeenkomst met KLM. Er zijn 10 routes vanaf Amsterdam waar MAS een codeshare op heeft. Op Parijs is deze feed er niet. De verongelukte MH17 zat 100% vol, met gemiddelde loadfactors van Malaysia van zo’n 80% is dit erg goed. Zelfs de stoelen van de passagiers die niet kwamen opdagen zijn gevuld vertrokken. Malaysia vliegt nu 11 keer per week met een 777 naar Amsterdam. Wellicht dat de frequentie wordt teruggebracht naar dagelijks met een aantal keer per week een A380.
Regionaal
Een andere optie is dat Malaysia de A380’s ‘regionaal’ ingaat zetten, bijvoorbeeld naar Australië of Shanghai. Dat zijn drukke routes voor de de maatschappij. De vrijgekomen A330’s kunnen zouden dan naar Amsterdam kunnen gaan vliegen als de 777-200ER’s worden uitgefaseerd.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
