De raad van bestuur van Air France-KLM heeft besloten zich meer op de vrije tijdsmarkt te richten.
Transavia
Dit zal gebeuren onder het merk Transavia. Werknaam is Transavia Europe waar de Nederlandse en Franse tak worden samengevoegd. Nu hangen beide takken nog onder hun moedermaatschappij (respectievelijk KLM en Air France). Er komt echter een nieuw bedrijf: Transavia dat direct onder de holding Air France-KLM hangt. Vergelijkbaar met KLM en Air France dus. Franse media berichten dat er een Nederlander aan het roer komt.
Low cost carriers
Transavia Europe moet het antwoord worden op de grote low cost carriers van Europa, bijvoorbeeld Ryanair, easyJet en Wizz Air. Er moet verloren marktaandeel worden terugveroverd. Het nieuwe Transavia zal bases in heel europa krijgen. De eerste nieuwe zullen Lissabon, Porto en München zijn. Lufthansa voert al iets langer een vergelijkbare strategie: Eurowings moet groeien. Ook IAG (Iberia/British Airways) is met het uitbreiden van Vueling die weg ingeslagen.
Vloot
De vloot moet groeien naar 115-120 toestellen in 2018-2019, volgens Franse krant Les Echos. Momenteel hebben beide Transavia’s samen 50 toestellen. De toekomstige grootte moet voldoende zijn om Transavia bestaansrecht te geven, maar er komt geen stijging tot de echt grote LCC’s. Tegen die tijd heeft Ryanair circa 400 737’s en easyJet 300 A320’s.
Kosten
Transavia heeft een lagere kostenstructuur dan Air France en KLM. Er moeten meer vluchten naar de budget carrier, vooral de voor Air France onrendabele. Volgens vooritter van de Franse pilotenvakbond gaan de slots van Paris Orly naar Transavia.
Franse piloten
De vakbond zegt te gaan staken in de week van 15 september vanwege de plannen. Piloten bij Transavia verdienen substantiëel minder dan bij Air France en KLM en juist daar worden nu vluchten naar toe verplaatst. De vakbond wil eenzelfde contract voor alle businessunits van Air France-KLM. Ook zeggen de piloten te weinig betrokken te worden bij de plannen.
Meer duidelijkheid
Op 11 september zullen de plannen voor Perform 2020 worden gepresenteerd, daarin ook preciezer wat er met Transavia gaat gebeuren.
Hop!
Er is een werkgroep die de activiteiten van Hop! tegen het licht gaat houden. alles staat open, tot de naam aan toe. Volgende maand moeten de voorstellen er zijn. Ook dan moet duidelijker worden welke vluchten naar Hop! en welke naar Transavia gaan.
Vracht
De cargoafdeling wordt flink ingekrompen, zo is ook bekend gemaakt.
Meer nieuws
Al het nieuws over de Air France-KLM vernieuwing en plannen staat hier.