Na 100 dagen aan de grond te hebben gestaan vliegt de Bombardier CSeries weer.
Motorproblemen
Gister was er een testvlucht van een half uur door FTV-2. De lage druk turbine was ermee gestopt tijdens een test van FTV-1. De oorzaak bleek in het oliesysteem te zitten. Sinds 29 mei heeft het testprogramma stilgelegen en ging er geen testvliegtuig de lucht in.
©Bombardier
Testprogramma
Ondanks de 100-dagen grounding loopt het testprogramma volgens Bombardier geen vertraging op. Nu FTV-2 weer vliegt zal FTV-4 zeer snel volgen. FTV-1 wordt nog gerepareerd na het incident op 29 mei, er zijn onder andere gaatjes in de vleugel. Het toestel zal na FTV-4 weer gaan vliegen. Het derde testvliegtuig zal in de herfst weer gaan bijdragen aan het testprogramma. Het vijfde toestel is nog steeds in final assembly, dit toestel zal een volledige cabine hebben. Eerste vlucht moet einde van het jaar zijn.
Levering
Eerste levering van de CS100 zal nog steeds in het tweede deel van 2015 zijn, volgens Bombardier. Airways News heeft echter berekend dat Bombardier dan met een 5x zo hoog tempo moet gaan testen dan ze voor de problemen deden. Dit lijkt onmogelijk. Het eerste toestel zou aan Malmo Aviation zijn, maar dit bedrijf maakte onlangs bekend niet meer launch customer te willen zijn. Of de order is geannuleerd is onduidelijk. De grotere CS300 moet ongeveer een half jaar later worden geleverd. De CSeries moet de concurrent voor de kleinste Airbus A320 en Boeing 737 worden.