fbpx
HelikoptersIncidentenOnderwerpen

Rapport heli-crash bekritiseert gebrek aan regels EU

Een piloot in een AgustaWestland AW109E helikopter en een voetganger kwamen om bij een crash op 16 januari 2013 in het centrum van Londen. De helikopter vloog tegen een hijskraan die op een hoog gebouw stond.

AAIB
De Britse onderzoeksraad (AAIB) concludeert dat de piloot de kraan niet of niet goed heeft gezien toen hij wilde landen op een heliport in de buurt, ondanks dat er een rood licht op bevestigd was. De route die de piloot vloog had niet open mogen zijn door de werkzaamheden.

Vluchtpad_Heli_london

Positioneren
Bijkomende factor was dat de piloot in eerste instantie niet kon landen door het gebrek aan zicht op Battersea Heliport. Battersea was ook niet de oorspronkelijke bestemming, de heli moest een passagier ophalen Elstree Aerodome, maar kon daar ook niet landen vanwege de mist. De piloot vloog op het zicht, een zogenaamde “flying under visual flight rules” (VFR).

Aanbeveling
Eén van de meerdere aanbevelingen is dat de Britse Civil Aviation Authority en de EASA (Europese variant) gaan kijken naar de regels die in Amerika gelden. De US Federal Aviation Administration heeft in de regels staan dat een piloot die een vlucht op het zicht uitvoert een pre-flight rrisico analyse moeten uitvoeren (FAR deel 135-615 en 617).

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button