Air France-KLM heeft de grote lijnen en doelstellingen van het Perform 2020 bekend gemaakt. Het 5-jarenplan moet ervoor zorgen dat de maatschappij weer gezond wordt. Afgelopen 5 jaar is gewerkt aan Transform 2015, deze inspanningen moeten nu afgemaakt worden.
Vijf poten
Op vijf verschillende gebieden moet (meer) winstgevendheid gerealiseerd worden:
1. Groei van de hub passagiers
2. Oprichten van een enkele business unit om de point-to-point operatie te optimaliseren
3. Volgende fase in de vrijetijds markt door Transavia
4. Finaliseren van de herpositionering van de cargo activiteiten
5. Uitbreiding van het onderhoudsbedrijf
Doelstellingen
De maatschappij wil in de jaren tot 2017 een groei van de winst zien van 8 tot 10% per jaar.
De schulden/winst verhouding moet omlaag
Er moet consequent elk jaar 1 tot 1,5% bezuinigd worden. Dit houdt in dat elk jaar gekeken wordt of onderdelen wel presteren. Er zal blijvend werk gemaakt worden van het herstructureren van onderdelen die dit niet doen.
Groei hub passagiers
Door betere producten te leveren, nieuwe toestellen en een ‘increased customer focus’ moet deze tak groeien. Ook zullen banden met andere maatschappijen aangehaald worden. De capaciteitsgroei moet beperkt blijven tot 1-1,5% per jaar tot 2017.
Point-to-point
Hier komt een herstructurering die ervoor moet zorgen dat er in 2017 break-even wordt gedraaid. Hop! en de short-haul van Air France worden samengevoegd in één business unit.
Transavia
De vrijetijds markt wordt volledig door Transavia bediend. Zoals eerder bekend werd moet de maatschappij in 2017 2x zo groot zijn. Er komen circa 60 vliegtuigen bij zodat er ruim 100 zijn. Er komen enkele van airberlin. Waarschijnlijk gaan ook een aantal vliegtuigen van Air France naar Transavia. Waar de rest vandaan komt is niet duidelijk. In 2017 zouden er 20 miljoen passagiers (nu 8,9 miljoen) en een omzet van € 100 miljoen moeten zijn. Er zal nog geen winst worden gemaakt wegens hoge investeringen nu. In 2018 moet de eerste winst worden gedraaid.
Om geld voor de investeringen te hebben heeft AF-KLM een deel van het belang in Amadeus (een IT-bedrijf voor de luchtvaart) verkocht voor €339 miljoen.
Cargo
Zoals bekend blijven er 5 full freighter toestellen over eind 2016, zodat in 2017 voor het eerst break even wordt gedraaid. De maatschappij zegt een beangrijke Europese speler te blijven, maar de impact op het bedrijf is klein, slechts 15% van het totaal is nog cargo.
Onderhoud
Groei zal nagestreefd worden en overnames zullen bekeken worden. Over 2 jaar moet er €50 tot €80 miljoen extra omzet gegenereerd worden.
Meer nieuws
Al het nieuws over de Air France-KLM vernieuwing en plannen staat hier.