13 september 1994 vloog de “witte walvis” voor het eerst.
Vervoer
Al 20 jaar vervoert de de vloot van 5 Beluga’s delen van Airbus toestellen tussen de fabrieken van Airbus in Europa. Een hele romp past in het toestel. Elke week worden er 60 vluchten uitgevoerd tussen 11 steden.
De vluchten worden uitgevoerd door Airbus Transport International, een luchtvaart maatschappij en dochterbedrijf van Airbus. Elke flight crew bestaat uit een piloot, co-piloot en een flight engineer. Met het begin van de productie van de A350XWB zullen de Beluga’s komende jaren flink meer gaan vliegen. Er zijn nu ongeveer 60 mensen die de toestellen vliegen, 20 crews dus.
Upgrade
Airbus is de laadplatforms aan het upgraden om meer vliegtijd uit de vliegtuigen te halen. Laden gaat van 2 uur naar 90 minuten en kan ook onder slechte weersomstandigheden, De vlieguren moeten van 5.000 naar 10.000 gaan in 2017. Elk jaar wordt 10 tot 15% meer gevlogen.
“The Beluga is an essential element of Airbus’ integrated logistics and production system. It is thanks to its reliability and engagement of the Beluga teams that we can fulfil our constant pursuit of efficiency”, said Günter Butschek, Airbus Chief Operating Officer.
Beluga
De toestellen zijn gebaseerd op de Airbus A300-600R. Er zitten twee GE CF6-80C2 motoren onder. Met een romp van 56 meter lang, 17 meter hoog en een doornsnede van 7,71 kan er 1.400m3 in. De Beluga is groter dan de Antonov AN-24 en C-17. Maximaal kan er 47 ton over een afstand van 1.660km worden vervoerd.
Vervanging
Er gaan al een tijdje geruchten dat Airbus aan een vervanger werkt.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!