fbpx
IncidentenOnderwerpen

Kazan crash: onderzoek toont geen technische mankementen

De Russische onderzoeksraad (MAK) concludeert dat er geen technische mankementen waren bij de 737-500 van Tararstan Airlines.

Onderzoek

MAK verklaart dat het technisch onderzoek is voltooid en er geen gebreken zijn gevonden. Vooral de hydraulische systemen en de horizontal stabilizers zijn uitgebreid onderzocht. Verder is naar de motoren, controle systemen en de romp gekeken. Wiskundige modellen van verschillende mogelijke gebreken laten zien dat verschillende vluchtpaden ontstaan dan bij de vlucht voorgekomen zijn. Hieruit concludeert MAK dat er geen technisch gebrek was.

Approach

Het toestel van Tatarstan Airlines was op 17 november 2013 afkomstig uit Moskou toen het wilde landen op runway 29 van Kazan. Het vliegveld beschikt over ILS (Instrument landing system) en de piloten waren voornemens om op de instrumenten te landen. Na de laatste bocht in de procedure was het toestel “significant” rechts van het approach pad. De crew porbeerde dit te corrigeren met heading 250 maar de localiser werd pas op 2km van de runway opgepikt. Na de corrigerende bocht was de hoogte (1000 ft) veel te hoog van het glijpad. Na passeren van de middelste baken meldde de crew aan ATC dat het vliegtuig niet goed gepositioneerd was en dat een go-around werd gemaakt.

Go-Around

Motoren kregen 83% vermogen, flaps en gear worden ingestrokken. De 737 klom met 25 graden en airspeed verdween snel. Het speed trim system van de 737 greep in en liet de neus zakken. De 737 bleef klimmen en ging door de bij Go-Arounds voorgeschreven 500 meter grens. De airspeed ging van 150kt naar 125kt (231 km/u) toen greep de crew in met een verlaging van de pitch. De snelheid viel echter verder terug naar 117 kt (216 km/u). Het vliegtuig steeg tot 700 meter.

Steep dive

Op 700 meter kwam een Boeing in een duikvlucht waar de waarschuwingssignalen “Sink Rate” en “Pull up” klonken. Het vliegtuig kwam bijna verticaal neer met meer dan 240kt (444 km/u) en desintegreerde. De engine thrust is vanaf het begin van de go-around niet veranderd (83%). Geen van de 44 passagiers en 6 crewleden overleefden de crash.

Video
Een bewakingscamera heeft het neerstorten opgenomen.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button