Iran Air stopt met de Boeing 747SP.
Special Performance
De laatste vier toestellen van dit op een 747-100 gebaseerd toestel stoppen dit jaar met vliegen. Iran Air stopt met het gebruik ervan. De toestellen zijn tussen 1976 en 1979 geleverd. Momenteel wordt met het type gevlogen op Beijing, Kuala Lumpur en Mumbai.
De 747 Special Performance is vanaf 1973 op verzoek van Iran Air en Pan Am ontworpen en gebouwd. Het toestel is ontworpen om verder te kunnen vliegen dan de toenmalige normale 747’s. Daarvoor werd de romp verkort. Het lagere gewicht zorgde ervoor dat de maximale afstand 12.300 km werd, met passagiers aan boord. Hierdoor kon van New York naar het Midden-Oosten worden gevlogen zonder tussenstop met een relatief hoge capaciteit aan passagiers.
Geen succes
Een succes is het toestel nooit geworden. Boeing zette in op 200 verkochte toestellen, het werden er 45. Vijf regeringen in het Midden-Oosten vliegen nog met het toestel en enkele private organisaties. Bekendste is NASA waar een grote deur in de romp is gezet. Er is een telescoop ingebouwd: SOFIA.