Vlucht
Op 24 jui 2014 vertrok 1:15 een MD-83 van Ouagadougou (Burkina Faso) naar Algiers in Algerije van baan 22. Na een aantal koerswijzigingen levelde het toestel off op FL310. De koerswijzigingen waren vanwege het slechte weer, de crew vloog langs de rand van een onweersbui in plaats van er dwars doorheen. Om 01:37:28 was het toestel op FL310 (31.000 voet; 9,5 km) en vloog het met mach 0,740. Autopilot en autothrottle waren ingeschakeld.
Radio
Het radioverkeer ging moeizaam. Luchtverkeersleiding en AH5017 konden elkaar soms wel en soms niet horen. Twee andere vlieguigen (AH5005 en RAM543K) hebben als tussenpersoon gefunctioneerd. Laatste bericht van AH5017 is ontvangen op 01:44:29. Op berichten hierna is niet meer gereageerd. Om 01:47:15 crashde het toestel.
Fluctuaties
Na twee minuten op de cruise hoogte nam de snelheid van het toestel af. De autothrottle probeerde dit te corrigeren door meer gas te geven, de snelheid bleef echter verder zakken. Vanaf 01:44 waren er fluctuaties in de druk van de motoren en de snelheid van de lagedrukcompressor. De autothrottle en later autopilot gingen uit. Snelheid was inmiddels (01:45:06) teruggelopen naar mach 0,561 en het vliegtuig begon te dalen met circa 10 graden. Druk in de motoren en het toerental gaven aan de de motoren ongeveer stationair draaien.
Significante veranderingen
Een halve minuut later ging de autopilot uit en de snelheid was mach 0,439 met amper stuwkracht van de motoren. Het vliegtuig daalde verder en maakte een bocht naar links. Vanaf dit moment waren de daling en banking (bochten) aan significante veranderingen onderhevig. De neus van het vliegtuig bereikte maximaal een 80 graden nose-down. Maximale banking was 140 graden. In de val zijn twee rondjes gedraaid waardoor het vliegpad op een spiraal lijkt.
Laatste 20 seconden
In de laatste 20 seconden gebeurt er ineens iets. De motoren die eerder idle stonden gaan naar nagenoeg vol vermogen. De airspeed neemt ineens flink toe, terwijl dit in de rest van de val veel minder het geval was. Het aantal nose-down graden gaat gedurende de val richting de 90 graden, dus bijna verticaal omlaag. 20 seconden voor impact gaat het getal weer omlaag, de neus komt dus wat omhoog en eindigt op 58 graden.
©BEA
©BEA
[su_box title=”Upinthesky:”]Het lijkt erop dat een piloot in de laatste 20 seconden de ramp heeft proberen te voorkomen[/su_box]
Data recorders
De flight data recorder is in goede staat, daar komen de meeste van bovenstaande feiten uit. De cockpit voice recoder is echter in zeer slechte staat. De recorder moest opengeknipt worden om bij de magnetische tape te komen waar de gesprekken op zouden moeten staan. Vier stukjes tape zijn gered, maar moeilijk verstaanbaar. De wel gehoorde spraak is vergeleken met die van de luchtverkeersleiding. Het blijken gesprekken van de vlucht te zijn en niet van een eerdere vlucht. Een gespecialiseerd laboratorium is nu bezig meer informatie te achterhalen.
Crash-site
Om 23:50 werd de crash-site gevonden, bijna 24 uur nadat het toestel de grond raakte. Door de impact is een krater gevormd van 35 meter lang, 11 meter breed en een meter diep. Wrakstukken lagen versprijd in een driehoekig gebied van 420 meter lang en maximaal 340 meter breed. Bomen van 5 meter hoog die 10 meter van het punt van impact staan waren niet geraakt.
Feiten
De Franse BEA zet een aantal feiten op een rij:
- Het vliegtuig heeft een geldig airworthiness certificaat
- Crew heeft alle benodigde papieren
- De meteorologische situatie is wat verwacht kan worden in die tijd van het jaar (red: slecht weer met tropische buien)
Geen conclusies
In het onderzoek van de Franse BEA (pdf) worden nog geen conclusies getrokken. Het is puur een opsomming van de feiten.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

