• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023

    KLM ziet opstapeling: ‘Mogelijkheid blijft uit’

    23/09/2023

    KLM-piloten leggen werk maandag neer

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Crash Air Algerie voorlopig rapport
Incidenten

Crash Air Algerie voorlopig rapport

RedactieBy Redactie21/09/20144 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

crash_site__AH5017_Air_AlgerieHet voorlopig rapport over de crash van de MD-83 die vlcht AH5017 vloog voor Air Algerie is vrijgegeven. Het toestel crashte op 24 juli met een snelheid van ruim 700 km/u in een hoek van 58 graden in Mali. Aan boord waren 110 passagiers en 6 crewleden. Niemand overleefde de crash.

Vlucht

Op 24 jui 2014 vertrok 1:15 een MD-83 van Ouagadougou (Burkina Faso) naar Algiers in Algerije van baan 22. Na een aantal koerswijzigingen levelde het toestel off op FL310. De koerswijzigingen waren vanwege het slechte weer, de crew vloog langs de rand van een onweersbui in plaats van er dwars doorheen. Om 01:37:28 was het toestel op FL310 (31.000 voet; 9,5 km) en vloog het met mach 0,740. Autopilot en autothrottle waren ingeschakeld.

©BEA
©BEA

Radio

Het radioverkeer ging moeizaam. Luchtverkeersleiding en AH5017 konden elkaar soms wel en soms niet horen. Twee andere vlieguigen (AH5005 en RAM543K) hebben als tussenpersoon gefunctioneerd. Laatste bericht van AH5017 is ontvangen op 01:44:29. Op berichten hierna is niet meer gereageerd. Om 01:47:15 crashde het toestel.

Fluctuaties

Na twee minuten op de cruise hoogte nam de snelheid van het toestel af. De autothrottle probeerde dit te corrigeren door meer gas te geven, de snelheid bleef echter verder zakken. Vanaf 01:44 waren er fluctuaties in de druk van de motoren en de snelheid van de lagedrukcompressor. De autothrottle en later autopilot gingen uit. Snelheid was inmiddels (01:45:06) teruggelopen naar mach 0,561 en het vliegtuig begon te dalen met circa 10 graden. Druk in de motoren en het toerental gaven aan de de motoren ongeveer stationair draaien.

©BEA
©BEA

Significante veranderingen

Een halve minuut later ging de autopilot uit en de snelheid was mach 0,439 met amper stuwkracht van de motoren. Het vliegtuig daalde verder en maakte een bocht naar links. Vanaf dit moment waren de daling en banking (bochten) aan significante veranderingen onderhevig. De neus van het vliegtuig bereikte maximaal een 80 graden nose-down. Maximale banking was 140 graden. In de val zijn twee rondjes gedraaid waardoor het vliegpad op een spiraal lijkt.

Laatste 20 seconden

In de laatste 20 seconden gebeurt er ineens iets. De motoren die eerder idle stonden gaan naar nagenoeg vol vermogen. De airspeed neemt ineens flink toe, terwijl dit in de rest van de val veel minder het geval was. Het aantal nose-down graden gaat gedurende de val richting de 90 graden, dus bijna verticaal omlaag. 20 seconden voor impact gaat het getal weer omlaag, de neus komt dus wat omhoog en eindigt op 58 graden.

Elk klein streepje is 20 sec. Helemaal rechts in de grafiek is 01:47:20 ©BEA
Elk klein streepje is 20 sec. Helemaal rechts in de grafiek is 01:47:20
©BEA

Elk klein streepje is 20 sec. Helemaal rechts in de grafiek is 01:47:20 ©BEA
Elk klein streepje is 20 sec. Helemaal rechts in de grafiek is 01:47:20
©BEA

[su_box title=”Upinthesky:”]Het lijkt erop dat een piloot in de laatste 20 seconden de ramp heeft proberen te voorkomen[/su_box]

Data recorders

FDR_CVR_black_box_AH5017_Air_Algerie
De flight data recorder is in goede staat, daar komen de meeste van bovenstaande feiten uit. De cockpit voice recoder is echter in zeer slechte staat. De recorder moest opengeknipt worden om bij de magnetische tape te komen waar de gesprekken op zouden moeten staan. Vier stukjes tape zijn gered, maar moeilijk verstaanbaar. De wel gehoorde spraak is vergeleken met die van de luchtverkeersleiding. Het blijken gesprekken van de vlucht te zijn en niet van een eerdere vlucht. Een gespecialiseerd laboratorium is nu bezig meer informatie te achterhalen.

Crash-site

Om 23:50 werd de crash-site gevonden, bijna 24 uur nadat het toestel de grond raakte. Door de impact is een krater gevormd van 35 meter lang, 11 meter breed en een meter diep. Wrakstukken lagen versprijd in een driehoekig gebied van 420 meter lang en maximaal 340 meter breed. Bomen van 5 meter hoog die 10 meter van het punt van impact staan waren niet geraakt.

Crash_site_2_AH5017_Air_Algerie

Feiten

De Franse BEA zet een aantal feiten op een rij:

  • Het vliegtuig heeft een geldig airworthiness certificaat
  • Crew heeft alle benodigde papieren
  • De meteorologische situatie is wat verwacht kan worden in die tijd van het jaar (red: slecht weer met tropische buien)

Geen conclusies

In het onderzoek van de Franse BEA (pdf) worden nog geen conclusies getrokken. Het is puur een opsomming van de feiten.

Switftair_Air_Algerie_MD83

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Air Algerie MD-80
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Trump: ‘Boeing had naar mij moeten luisteren’

26/09/2023Redactie

Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

25/09/2023Redactie

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Trump: ‘Boeing had naar mij moeten luisteren’

26/09/2023

Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

25/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?