fbpx
OnderwerpenRuimtevaart

Airbus en Aerion in 2021 supersonic

Airbus wil het weer proberen na de Concorde: Supersonisch vliegen.

Samenwerking

Airbus Defense and Space en Aerion maken vandaag een samenwerkingsverband bekend om een supersonische businessjet te gaan maken. Aerion is al onderweg met de ontwikkeling en Airbus gaat dit nu ondersteunen.

Supersonic Business Jet

De Supersonic Business Jet (SBJ) gaat mach 1.4-1.5 vliegen. Het toestel kan een transatlantische vlucht aan in 4,2 uur (de Concorde deed het in 3,5 uur of minder). Aerion kiest ervoor om bestaande motoren te gebruiken om zo de ontwikkelkosten en -problemen te verminderen. Het gaat om de Pratt & Whitney JT8D, een wat oudere motor die onder andere werd gebruikt voor de eerste types 737. Er zijn twee snelheids-sweetspots: mach 1,5 en 0,95.

VAerion_SBJ_Cabineanaf New York zijn Moskou en Rome is net haalbaar met het toestel. Vanaf Dubai vliegt de SBJ naar alle bestemmingen in Europa, Azië en Afrika. De cabine is vergelijkbaar met een midsize jet. Er gaan 8-12 mensen in en je kan er in staan. De hoogte is 1,88 meter en de cabine is ruim 9 meter lang.

Aerion heeft een speciale coating ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat de sonic boom wordt verminderd. Er zijn al meerdere tests gedaan samen met NASA onder een F-15B straaljager. In grote lijnen werkt het prima, momenteel zijn ze de kleine imperfecties aan het gladstrijken.

Aerion_SBJ_2

In de VS zal de SBJ met mach 0,99 vliegen, want harder mag niet. In andere gebieden mag de sonic boom op aarde niet hoorbaar zijn. Door de coating kan Aerion tot mach 1,1 vliegen. Boven oceanen en andere gebieden waar geen geluidsregel is vliegt men met mach 1,5.

Aerion zegt al 50 ‘letters of intent’ te hebben, dat houdt in dat een maatschappij aangeeft veel interesse te hebben. Voor elke ‘letter’ is € 250.000 ingelegd. Een toestel zal uiteindelijk € 80 miljoen gaan kosten.

Persbericht

Airbus Group and Aerion Corporation have agreed to collaborate on technologies associated with the future of high-performance flight. To further their mutual objectives, both companies will exchange knowledge and capabilities in design, manufacturing and certification.

For Aerion, this means collaboration to advance the development and commercialization of the Aerion AS2 supersonic business jet.
Under the agreement, Airbus Group, through its Defence and Space Division, will provide technical and certification support, which will include the assignment of senior engine
ering staff to Aerion’s expanding development organization.

Aerion and Airbus Defence and Space professionals will work together at Aerion’s new and larger engineering offices in Reno, Nevada.
[su_quote cite=”Robert M. Bass – CEO Aerion”]“This is a major step forward for Aerion,” [/su_quote]

“It puts us solidly on track toward our objective of certifying the world’s first supersonic business jet in 2021. Needless to say, we are thrilled with the resources Airbus
Group will bring to the program.” Over the longer term, Aerion will provide proprietary technology and assistance to Airbus Group in its high-performance aircraft technology development. These technologies include Aerion’s extensive research, its proprietary design tools and patented aero dynamic designs.

“Aerion’s pioneering work has broad applications for both performance and efficiency. We are looking forward to a fruitful cooperation,” said Jean Botti, Airbus Group Chief Technical Officer.

The joint effort provides expanded engineering capabilities to Aerion as it enters a design phase in which propulsion systems, structures, avionics and equipment are specified and sourced. Under the current timeline, Aerion is targeting first flight of the AS2 in the 2019 timeframe. “This agreement a ccomplishes two major objectives,” according to Aerion CEO Doug Nichols. “It provides validation from the industry leader in aerospace innovation, and it decisively kicks the program into high gear. Each company will benefit. Aerion moves quickly toward building a supersonic jet, and Airbus Group gains exclusive access to more than a decade of successful research and proprietary high-performance aircraft technology.”

Initial collaboration activities have commenced between engineering teams from Aerion and Airbus Defence and Space, which is Airbus Group’s principal liaison organization for AS2 development.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button